19 maart 2024

Studentenkamers tien cent per vierkante meter duurder

Studentenkamers zijn iets duurder geworden. Bewoners betalen 421 euro per maand, inclusief gas, water en licht. Amsterdam is nog altijd de duurste stad: daar is de huur gemiddeld 539 euro.

Dat blijkt uit de gegevens van Kamernet, de grootste bemiddelingswebsite voor studentenkamers. De website vergeleek de prijzen van 2013 met de prijzen van 2012. Op Kamernet worden ruim 145 duizend kamers en appartementen aangeboden.

Tien cent duurder

Heel fors is de huurstijging niet. Het gaat om tien cent per vierkante meter. Je betaalt nu 18,53 euro per vierkante meter. De kamers zijn nagenoeg even groot als vorig jaar.

De huren stegen het snelst in Utrecht en Maastricht: 4,6 procent. In Groningen, Rotterdam en Tilburg werden studentenkamers juist goedkoper, vergeleken met 2012.

Kamers onbetaalbaar

De Landelijke Studenten Vakbond maakt zich zorgen over de huurprijzen voor studentenwoningen. “De basisbeurs van 279 euro per maand is bij lange na niet meer voldoende om je huur te betalen”, aldus voorzitter Jorien Janssen.

Als het kabinet zijn zin krijgt, wordt de basisbeurs bovendien afgeschaft. Dan wordt op kamers gaan “een onmogelijke opgave”.

Huisjesmelkers aangepakt

Dat de prijzen stijgen, laat volgens Janssen zien dat er nog altijd kamernood is: vooral in Utrecht en Amsterdam is het nauwelijks mogelijk een goede kamer te vinden.

“Huisbazen hebben hierdoor vrij spel en vragen woekerprijzen voor een klein zolderkamertje. Het zou goed zijn als deze huisjesmelkers harder worden aangepakt.”