Studenten houden congres over het seksuele brein

Studenten psychologie en pedagogiek hebben de bekende hersenonderzoeker Dick Swaab gestrikt om donderdag 10 oktober op hun congres over het seksuele brein te spreken. “Dit is het derde jaar dat de studievereniging VSPVU van de faculteit Psychologie en Pedagogiek een groot congres organiseert”, vertelt Sarah Remmers. Zij is voorzitter van de congrescommissie.

Aanvulling studie

“We proberen altijd een thema te vinden dat aansluit bij onze studie. Nu kwamen we uit op het seksuele brein. Vorig jaar ging het over het criminele brein”, legt commissielid Marjolein Rosendaal uit. “Eigenlijk is het vooral een aanvulling op onze opleiding, want het onderwerp seksualiteit en brein komt nauwelijks aan de orde in het gewone programma. Als je er als student echt in geïnteresseerd bent, moet je naar de UvA om daar het bijvak seksuologie te volgen. Eigenlijk zou bij ons ook zo’n soort keuzevak moeten bestaan.” Volgens Sarah is het voor aanstaande psychologen en pedagogen juist een belangrijk onderwerp.

De sprekers zijn een beetje viavia gevonden volgens Sarah. “Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder heeft ons, net als vorig jaar, geholpen bij het opzetten van het congres. Hij is gepromoveerd bij Dick Swaab. Via hem konden we Swaab strikken als spreker. En die had weer suggesties voor andere sprekers.”

Serieus congres

Marjolein benadrukt dat het een serieus congres is. “Seks is niet als onderwerp gekozen vanwege de spannende  associaties. We hebben over verschillende subonderwerpen gesproken, zoals seks op internet, erectiestoornissen en seksonderzoek in de MRI-scan. Maar we hebben gekozen voor de invalshoek van seksuele oriëntatie en identiteit. Zo kwamen we uit bij de subthema’s seksuele differentiatie, transseksualiteit en pedofilie. Dat zijn zaken waarmee psychologen en pedagogen later in hun beroepspraktijk  te maken kunnen krijgen. En dat is de meerwaarde van ons congres. Het moet leuk zijn, maar ook nuttig.”

Dick Swaab

Swaab gaat spreken over de these dat genderidentiteit en seksuele oriëntatie tijdens de vroege ontwikkeling op een permanente wijze in onze hersenen worden vastgelegd. Hij komt met de prikkende stelling dat de Zweedse genderneutrale opvoeding schadelijk voor het kind kan zijn.

Transseksualiteit

VU-hoogleraar Peggy Cohen-Kettenis spreekt over transseksualiteit en stelt de vraag of het goed is zo vroeg mogelijk met geslachtsaanpassende behandeling te beginnen. Vervolgens zal ze na deze lezing een discussie voeren of het verantwoord is ruim vóór de puberteit medisch in te grijpen.

Pedofilie

De Rotterdamse forensisch psychiater Hjalmar van Marle houdt een inleiding over wat mythe en werkelijkheid is bij pedoseksualiteit en wil discussie of er mythes zijn die wetenschappelijk onderzoek en behandeling belemmeren.

De middag wordt afgerond met een lezing hoe in de praktijk met pedofielen kan worden omgegaan aan de hand van het uit Canada overgewaaide Cosa-project. Cosa staat voor Cirkels voor Ondersteuning, Samenwerking en Aanspreekbaarheid. Daarbij begeleiden vrijwilligers daders van zedenmisdrijven, die hun straf hebben uitgezeten, met de reïntegratie in de maatschappij om te voorkomen dat ze in een isolement raken en weer in hun oude gedrag terug vallen.

Dure zaal

Helaas voor geïnteresseerden: alle 350 kaartjes voor het congres zijn al lang uitverkocht, maar er is een reservelijst.

Sarah en Marjolein benadrukken nog een puntje. “We moeten een paar honderd euro huur voor de zaal betalen. Het zou fijn zijn als de universiteit gratis een zaal ter beschikking zou stellen, want het congres draagt immers bij aan de ontwikkeling van hun studenten. Dan kunnen de kaartjes ook goedkoper zijn.”

vspvu.com/congres