15 april 2024

Rechtszaak Aard- en Levenswetenschappen: Abvakabo zet bussen in

Vakbond Abvakabo is vast van plan de publieke tribune vol te krijgen tijdens de rechtszaak over de reorganisatie bij Aard- en Levenswetenschappen, die morgen staat gepland. Daarom zet de vakbond bussen in. Ze vertrekken vanaf de binnenplaats van de VU-campus, waar supporters wordt verzocht zich om 13 uur te verzamelen.

Volgens de actiegroep Titanic worden er zelfs colleges verzet om het studenten mogelijk te maken de rechtszaak bij te wonen. ‘Bij dit soort uitspraken speelt publieke belangstelling ook een rol en het is dus goed mogelijk dat de rechter een volle publieke tribune mee zal wegen in zijn eindoordeel’, aldus Titanic op Facebook.

Juiste oplossing

De zaak is aangespannen door de ondernemingsraad, die niet tevreden is over de manier waarop informele gesprekken met het college van bestuur over het reorganisatieplan verlopen. Dat houdt onder andere in dat er veertig arbeidsplaatsen verdwijnen bij het door forse financiële tekorten geplaagde Aard- en Levenswetenschappen.

Uit onderzoek van Bureau Berenschot bleek dat er geen aanwijzingen zijn dat de reorganisatie de juiste oplossing is voor de problemen, maar het college is desondanks reeds gestart met de reorganisatie.

Niet levensvatbaar

De or had al een rechtsprocedure ingezet tegen het college, wat een unicum is, maar bleef desondanks doorpraten in de hoop die procedure voortijdig af te blazen. Vorige week werd bekend dat de rechtszaak (zeer waarschijnlijk) toch doorgaat.

Studenten (verenigd in Titanic) en medewerkers van Aard- en Levenswetenschappen vrezen dat onderwijskwaliteit zal lijden onder de ontslagen. Daarnaast zijn ze bang dat hun afdeling op lange termijn niet levensvatbaar zal blijken te zijn na de reorganisatie.

Bezetting kerkzaal

Het afgelopen jaar zijn er al veel veldslagen geleverd, waaronder de bezetting van de VU-kerkzaal en het verstoren van de opening van het academische jaar.

Er kan nog van alles gebeuren: morgenochtend vergadert de or nog om te beslissen of de rechtszaak doorgaat.