Studentenleven
& Maatschappij

PvdA-voorzitter vindt Bussemaker te rechts

PvdA-minister Jet Bussemaker (Onderwijs) had het verzet tegen het rendementsdenken in het hoger onderwijs moeten steunen, zegt haar partijvoorzitter Hans Spekman in de Volkskrant. Nu zit ze te veel op de lijn van de VVD.

De Partij van de Arbeid zakt diep in de peilingen. Hoe kan zij het tij keren? Door duidelijk te maken wat de idealen zijn en door te handelen vanuit de waarden van de sociaaldemocratie, zegt Hans Spekman dit weekend tegen de Volkskrant. “Dat verwacht ik ook van onze bewindspersonen. Bijvoorbeeld van Jet.”

Rendementsdenken

“Als studenten en docenten op de Universiteit van Amsterdam demonstreren tegen het rendementsdenken en vóór meer medezeggenschap, zou een PvdA’er conform onze beginselen – en los van de coalitie waarin je zit – aan de zijde moeten staan van zulke mensen”, legt hij uit. “Jet gaat te veel mee in dat rendementsdenken, ze zit in het kabinet te veel aan de kant van de VVD. De wereld op zijn kop.”

Ze moet tot inkeer komen, vindt hij. “Als ze geen wending maakt, moet onze fractie haar corrigeren vanuit de Tweede Kamer. Daar heb ik alle vertrouwen in, want de woordvoerder van de PvdA-fractie, Mohammed Mohandis, zit op exact dezelfde lijn als ik.”

Geen weerklank

In een interview met het Hoger Onderwijs Persbureau zei Bussemaker vorige week dat ze zich weinig heeft aangetrokken van de demonstrerende studenten en docenten. Bussemaker: “Ik herkende wel de onderstroom van het protest: docenten die zich geen eigenaar van hun studie voelen en studenten die vinden dat het te veel over kwantitatieve resultaten gaat. Maar wat je niet moet vergeten is dat de protesten in een groot deel van het land helemaal geen weerklank vonden.”