18 maart 2024

Professionals onder de indruk van VU-studenten: ‘Zo vol stond mijn cv niet!’

“Als je ziet wat ze allemaal op hun cv hebben staan”, zegt Henk Radder van het bedrijf Russell Investments. Hij heeft net meegedaan aan een speed-datesessie met VU-studenten en ’topprofessionals’ in het World Trade Center op de Zuidas.

De speed-datesessie maakt deel uit van de ‘verborgen talentenmarkt‘ die gisteren, woensdag 27 februari, was georganiseerd door VUconnected in samenwerking met de WTC Amsterdam Businessclub, ABN AMRO, KPMG, New Urban Collective en TANS, een club van ambitieuze Marokkanen. De bedoeling is, zo vertelt iemand van VUconnected om de twee gescheiden werelden van de VU en de bedrijven op de Zuidas nader tot elkaar te laten brengen.

Trots opzij zetten

Radder is zeer onder de indruk van de studenten. “Zo vol stond mijn cv niet, toen ik twintig jaar geleden afstudeerde aan de VU!”

Advalvas mocht ook bij de speed-dates zijn en zag inderdaad indrukwekkende cv’s. Cherie Fränkel bijvoorbeeld, die beleid, communicatie en organisatie studeert, is daarnaast actief als fractiemedewerker voor de PvdA in Amsterdam Zuidoost én ze heeft een eigen bedrijf dat organisaties adviseert en ondersteunt.

“Wat zou jij bedrijven in de financiële sector adviseren, nu ze nogal negatief in de aandacht staan?” vraagt Radder haar. Fränkel heeft een goed doordacht verhaal klaar. “Eerlijk zijn, je niet verstoppen als het fout gaat”, zegt ze. “Mans genoeg zijn en je trots opzij zetten.”

Gesloten wereld

Verderop zit een jongedame die actief is voor het New Urban Collective, een netwerk van ambitieuze jongeren met ‘diverse achtergronden’, bijverdient als personal assistant, allerlei indrukwekkende stages op haar cv heeft staan en grootse ambities koestert te aanzien van de diversiteit in het bedrijfsleven. “Qua gender gaat het aardig de goede kant op”, zegt ze tegen Olivier Otten van het bedrijf Encuentro, ‘intermediair voor organisaties’, “maar op het gebied van cultuurdiversiteit? Mwah.”

“De Zuidas is voor ons een gesloten wereld”, zegt ze tegen Otten. “Ik was wel benieuwd naar de gezichten achter al die bedrijfsnamen.”

Kansen grijpen

De talentenmarkt begon met een inspirerende toespraak van Wouter Bos, de voormalige PvdA-leider en minister van Financiën. Je kunt plannen wat je wilt, is zijn boodschap, maar je moet het vooral hebben van toeval en geluk, en je moet weten wat je wilt. Zijn eigen carrière is er de illustratie van: uit het bedrijfsleven de politiek ingerold, kon staatsecreatris worden toen Bram Peper opstapte als minister van Binnenlandse Zaken, werd PvdA-leider nadat zijn voorganger, Ad Melkert, het veld ruimde na een verkiezingsnederlaag.

“Je kunt dat allemaal onmogelijk plannen, maar het is belangrijk dat je kansen grijpt zodra je die ziet”, aldus Bos.

Geluk en doortastendheid

Hij vertelde hoe hij door de voorzitter van het New Urban Collective, Mitchell Esajas, was gevraagd om een praatje te komen houden op de verborgen talentenmarkt. Per brief, maar Bos kende Esajas niet, dus die brief eindigde onderaan de stapel verzoeken. “Maar een tijdje later zat ik in de jury van een debatwedstrijd die door het team van Esajas werd gewonnen”, zei Bos. Esajas zag zijn kans en deed zijn verzoek nog een keer, maar nu in persoon. Zo heeft hij Bos weten te strikken, met wat geluk en veel doortastendheid.

Na het speed-daten werd de winnaar bekend gemaakt van een essaywedstrijd. Dat was rechtenstudent Bathséba White, die een ticket naar Parijs won ter waarde van honderd euro. ‘Ik zie het als mijn plicht om mijn door God gegeven talenten te ontwikkelen, zodat ik een bijdrage kan leveren aan de maatschappij’, schrijft White in haar essay.

Christelijke opvoeding

Ook Whites dagen zijn goed gevuld, getuige haar cv. Naast haar studie doet ze vrijwilligerswerk voor de Rechtswinkel, geeft ze bijles aan studenten en liep ze stage op een advocatenkantoor en een bij een rechtbank. Daarnaast zit ze in het bestuur van haar kerkgenootschap. “Ik heb altijd profijt gehad van mijn christelijke opvoeding”, aldus White. “Ik heb bijvoorbeeld geleerd welke kwaliteiten je moet hebben om een goede leider te zijn.”

Voor Henk Radder van Russel Investments werkt deze talentenmarkt in elk geval. “Met twee studenten wil ik in elk geval wel wat gaan doen”, zegt hij. “We kunnen altijd wel een paar ambitieuze, getalenteerde jonge mensen gebruiken.”