Omstreden Palestijnse wetenschapper naar VU

De omstreden Palestijnse wetenschapper Mohammed Dajani komt volgende week naar de VU International Day, op dinsdag 11 november. Dajani nam eerder dit jaar een groep van 27 Palestijnse studenten mee naar Auschwitz, een primeur, en hij werd om die reden gedwongen ontslag te nemen als hoogleraar bij zijn universiteit, de Al-Quds University.

Behalve Dajani maken ook twee wetenschappers uit Israël hun opwachting op VU International Day: Ido Zelkovitz, Universitair hoofddocent van de universiteit van Haifa en expert op het terrein van Hoger Onderwijs in de Palestijnse gebieden en Hanan Alexander, hoofd studentenzaken en hoofd internationalisering van dezelfde universiteit.

Israël en Palestina

Net als vorig jaar komt ook de Israëlische ambassadeur in Nederland, Haim Devon. Zijn Palestijnse evenknie, Nabil Abuznaid, moet verstek laten gaan omdat hij volgende week in Ramallah zit, vertelt diversiteitscoördinator van de VU Wim Haan, drijvende kracht achter de internationale dag.

De toenadering tussen Israël en Palestina, vooral door middel van samenwerking op het gebied van hoger onderwijs, figureert de laatste jaren prominent in het Internationaliseringsprogramma.

“We willen in de toekomst ook een groep Israëlische, Palestijnse en Nederlandse studenten laten samenkomen in een academisch zomerprogramma”, aldus Haan. Het gaat om twintig studenten van elke groep. De wil tot samenwerking en toenadering is er in beide kampen, maar tussen droom en daad staat de weerbarstige realiteit in de weg, zoals blijkt uit het lot van professor Dajani.

Islamitische staat

Haan organiseert elk jaar een studiereis voor een selecte groep VU-studenten naar Israël en Palestina. Vorig jaar haalde hij de Israëlische en de Palestijnse ambassadeur naar de VU, wat een levendige, pittige, maar toch vriendelijke discussie opleverde.

Maar de International Day draait niet alleen om Israël en Palestina. Net als vorig jaar is de opzet weer breed, met onder andere een informatiemarkt voor studenten die geïnteresseerd zijn in een buitenlandse studie of stage, en een speciale editie van het debatevenement VU Newsroom, over de Islamitische Staat IS, met onder andere CDA-politicus Ibrahim Wijbenga, die zich veel bezighoudt met radicaliserende jongeren, en documentairemaakster Floor van der Meulen.

Pre-winterfestival

Seminars zijn er ook over het diversiteitsbeleid van de UCLA, de Californische universiteit waar de VU veel inspiratie opdoet, en over Zuid-Afrika, vanouds een partner van de VU.

De dag wordt afgesloten met een pre-winterfestival met eten, drinken en muziek. Meer informatie op VU-net. Lees het interview met de Palestijnse en Israëlische ambassadeur in Advalvas.