29 maart 2024

Olympische studenten: Joyce Sombroek

Masterstudent Joyce Sombroek kan bijna niet wachten tot haar eerste wedstrijd op zondag 7 augustus. Dan staat ze als keeper van het Nederlands hockeyelftal op het veld tegen Spanje. “Dat is niet een van onze grootste concurrenten. Maar we moeten zorgen dat we groeien in het toernooi.”

Haar studie geneeskunde heeft ze tijdelijk stopgezet. “Het geeft rust dat ik nu even niks voor mijn studie hoef te doen, en dat ik weet dat ik in september weer aan het werk ga. De focus ligt nu uiteraard op Rio.”

In dit olympische jaar heeft ze simpelweg geen tijd om te studeren. “Van maandag tot woensdag zit ik intern op Papendal. Op donderdag en vrijdag train ik met mijn club in Laren. Op zondag spelen we wedstrijden. Dus op zaterdag zou ik tijd hebben om naar de VU te komen”, lacht ze.

Winterstop

Dat geeft niet, ze heeft zichzelf als doel gegeven om tien jaar over haar studie te doen. “Met twee olympische jaren en ook twee WK-jaren kan dat niet anders.”

Tijdens de winterstop vertrekt Sombroek naar Australië om in Sydney een co-schap chirurgie te doen. Daarna start ze met haar tweede masterjaar. “Ik heb al onderzoek gedaan en zou in juli 2018 arts kunnen zijn.” Ze heeft zin om weer te gaan studeren. “Ik vind mijn studie interessant en belangrijk en kijk ernaar uit om ermee verder te gaan.”

Goud

Voorlopig is ze keihard aan het trainen voor haar olympische doel. “Het gaafste zou zijn om in Rio te strijden voor een gouden plak.” Het is geen grootspraak van de hockeyster. In 2012 bij de spelen in Londen stond ze ook op de eerste plek op het erepodium. Dat wil ze graag herhalen: “Ons doel is goud en daar doen we alles voor.”