23 juli 2024

Masteropleidingen mogen inschrijfgeld vragen

Masteropleidingen mogen inschrijfgeld vragen aan studenten met een niet-Nederlands bachelordiploma. Het kost namelijk geld om hun diploma’s te controleren.

Beoordeling

Studenten die zich bij een Nederlandse universiteit aanmelden met een buitenlands diploma, kunnen niet altijd aantonen dat ze voldoen aan het niveau dat nodig is voor een masteropleiding. De instelling zal dus ‘werkzaamheden moeten verrichten om de vereiste kennis te beoordelen’, antwoordt minister Bussemaker van Onderwijs op Kamervragen van Mohammed Mohandis (PvdA). Die kosten mogen in rekening worden gebracht ‘binnen de grenzen van de redelijkheid en billijkheid’.

Te duur

Mohandis is bang dat selectieprocedures te duur worden voor studenten, helemaal omdat sommige zich voor de zekerheid voor meerdere opleidingen tegelijk aanmelden. Het inschrijfgeld krijgen ze niet terug.

Honderd euro

De universiteiten van Utrecht en Leiden vragen honderd euro inschrijfgeld aan studenten met een niet-Nederlands bachelordiploma. Ook masteropleidingen sociale wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam deden dat voorheen, maar die besloten daar een paar weken geleden mee te stoppen. Dat had volgens de UvA niets te maken met de vragen van Mohandis, maar gebeurde op verzoek van de studentenraad.