18 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Kleuters behandelen eigen zieke knuffels

Teddyberen met gebroken pootjes en konijnen met gekneusde oren overspoelen deze week de Amstelzaal in het VUmc. Zo’n driehonderd kinderen van verschillende basisscholen (groep 1 en 2) laten daar hun knuffel onderzoeken en er blijkt regelmatig wat mis met de beestjes.

Zo ook met Eend van Kate en Sprinkhaan van Brantley. Eend heeft waarschijnlijk een gebroken vleugel en bovendien bloedt hij een beetje, Sprinkhaan kampt met flink wat pijn aan zijn voet. Gezamenlijk bezoeken ze de huisarts, waar de eerste controles worden uitgevoerd door de kleuters zelf. Er wordt naar het hart geluisterd, in de oren gekeken en de bloeddruk wordt gemeten.

Angst wegnemen

“Het is bedoeld om de kinderen kennis te laten maken met de dokter”, legt Anne-Marieke van Dijk, voorzitter commissie Teddy Bear Hospital, uit. “Kinderen zijn soms bang voor een bezoek aan de dokter of de tandarts en hierdoor moet dat minder eng worden. En misschien zitten er wel kinderen bij die later zelf arts willen worden.”

Verdovingen

Na het bezoek aan de huisarts is het tijd voor een röntgenfoto van Eend en Sprinkhaan. Daar blijkt het vermoeden van Kate over de gebroken vleugel waar en is een fractuur in de voet de oorzaak van de pijn bij Brantley’s Sprinkhaan. Dus moet er een verdoving gehaald worden. Na het prikje wordt er verband aangebracht en bevestigd met een pleister. Daarna gaan de knuffels naar de gipskamer, waar Brantley en Kate het aangebrachte gips zelf mogen droogföhnen. Bij de apotheek halen ze een medicijn tegen de pijn en nu ze toch bezig zijn, gaan ze ook naar de tandarts, waar ze zelf hun knuffeldieren poetsen en keuren.

Tandheelkunde

“Het is de eerste keer dat er ook studenten van Tandheelkunde meewerken”, vertelt Van Dijk. “De studenten zijn heel enthousiast en er zijn altijd heel veel aanmeldingen. In totaal doen er deze week 120 studenten mee.”

Eend en Sprinkhaan zijn inmiddels helemaal uitbehandeld. Kate en Brantley hebben hun knuffels goed begeleid en krijgen als dank een mooi diploma mee naar huis.