28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Isabelle Vardar (Piratenpartij): ‘Waarom zou je niks te verbergen mogen hebben?’

Isabelle Vardar (21, derdejaars culturele antropologie) doet mee aan de gemeenteraadsverkiezingen voor de Piratenpartij Amsterdam. Ze staat achtste op de centrale lijst en tweede op de lijst voor Stadsdeel Zuid. Twee of drie zetels moeten te halen zijn, denkt ze.

Iemand op de redactie zei dat een stem op de Piratenpartij zonde is, want jullie zijn te klein.

“Maar we brengen een nieuw geluid, propageren een nieuwe vorm van democratie, de e-Democracy, waarbij burgers veel directer op het Internet kunnen meebeslissen over beleid, in plaats van dat er eens in de vier jaar een volksvertegenwoordiger gekozen wordt waarna de kiezer vier jaar lang niets meer te zeggen heeft.”

Als de Piratenpartij in de gemeenteraad komt, kunnen burgers dan meteen meebeslissen over haar inbreng?

“We zijn al bezig met het ontwikkelen van een systeem om daar iets mee te doen.”

Zijn er speciale redenen voor VU-studenten en – medewerkers om op jou te stemmen?

“Het gaat niet om mij, ik zit bij de Piratenpartij omdat ik bepaalde kwesties belangrijk vind. Het huidige politieke systeem moet anders, onze privacy wordt afgepakt, onze persoonlijke integriteit aangetast. Ik geef de voorkeur aan een diffuse macht boven een centralistische macht, de Piratenpartij staat voor meer rechtvaardigheid, dáár gaat het om.”

Goed, maar op Amsterdams niveau? Of stadsdeelniveau zelfs?

“Er moeten minder camera’s op straat. We moeten van het preventief fouilleren af. Mensen met een bepaalde culturele achtergrond, of met een donkere huidskleur, worden gediscrimineerd door de politie. Dat moet worden aangepakt.”

“Ik ben ook voor vrije informatie en iedereen heeft recht op goed onderwijs. Door te studeren, wordt er ook meer onderling begrip gekweekt tussen de mensen. Want hoe meer je van elkaar weet, hoe beter je snapt waarom mensen bepaalde dingen doen, hoe minder reden er is voor conflicten.”

Maar iedereen heeft toch toegang tot goed onderwijs in Amsterdam?

“Nou, met al die krappe regels wordt het je flink moeilijk gemaakt. Zelf wil ik bijvoorbeeld een cursus documentaire maken doen. Ik heb na het afmaken van mijn bachelor nog één extra jaar. Die zou ik kunnen besteden aan die cursus, maar dan moet ik mijn master zelf betalen. Er is dus een grote drempel en veel mensen zien dan maar helemaal af van een studie.”

Maar studeren is duur en er is nou eenmaal beperkt geld.

“Studeren is een investering die zich terugbetaalt. Goed opgeleide mensen leveren meer op dan mensen zonder opleiding. Kijk naar Scandinavië, daar is het onderwijssysteem veel beter geregeld.”

Wat hoop je daar op lokaal niveau aan te doen?

“Lobbyen voor meer verantwoordelijkheid naar de gemeente op dat gebied.”

En de privacy?

“Daar wordt veel te makkelijk over gedacht. Mensen zeggen dat ze toch niets te verbergen hebben en dat de overheid daarom alles van ze mag weten, maar iedereen heeft wel iets waarop hij kan worden gepakt. En wat is er ook mis mee om dingen te verbergen te hebben? We moeten zelf de macht krijgen over onze eigen informatie.”

Dit is het negende deel van een serie over studenten en medewerkers van de VU die zich verkiesbaar hebben gesteld voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het eerste deel leest u hier, het tweede hier, het derde hier, het vierde hier, het vijfde hier, het zesde hier, het zevende hier en het achtste hier. Zie ook het artikel over kandidaatraadsleden in de nieuwe Advalvas.