20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

HvA wil UvA nog niet loslaten

De decanen van de Hogeschool van Amsterdam zijn het niet eens met hun collega’s aan de universiteit. Die lopen te hard van stapel door te stellen dat de UvA en de HvA per direct weer elk een eigen bestuur moeten krijgen.

Bestuurscrisis

Drie van de vier leden van het gezamenlijke bestuur van UvA en de HvA moeten worden vervangen en dat gaat niet zonder slag of stoot.

Decanen, studenten en medewerkers van de UvA schreven deze week aan de raad van toezicht dat er helemaal geen nieuw bestuur moet komen voor de mega-instelling. Eén gezamenlijk bestuur zou de problemen van beide instellingen namelijk niet aankunnen. De hogeschool en universiteit zouden eerst gesplitst moeten worden, vinden ze. Dan kan ieder met een eigen bestuur verder.

Afspraak is afspraak

Maar dat was niet de afspraak, reageren de zeven faculteitsdecanen van de HvA vandaag. Misschien is een scheiding op den duur inderdaad het beste, erkennen ze, maar een nieuw bestuur moet daar eerst eens goed naar kijken. Ze zijn bang dat een te snelle beslissing ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs.

De UvA is de grootste universiteit van Nederland en de HvA de grootste hogeschool. De twee onderwijsreuzen delen sinds 2003 hun college van bestuur, al bleven ze op papier twee gescheiden onderwijsinstellingen.