Hoe loopt Lucas? (1)

Lucas Nieuweboer (22) is hardloper en masterstudent hydrologie. Zijn droom: uitkomen voor Nederland op de 3000 meter steeplechase op het EK in Lille deze zomer. Maar daarvoor moet hij zich eerst kwalificeren.

“Ik werk nu aan mijn snelheid en aan mijn techniek over de horden. Als je het goed doet, verlies je op de horden 20 tot 30 seconden op drie kilometer. Maar dan moet je springtechniek wel goed zijn. De waterbak is weer een ander verhaal: daarbij wil je eigenlijk met één voet in het water terechtkomen en met de andere aan de overkant.” De bak is 2,5 meter breed, dus dat zijn flinke stappen.
Lucas Nieuweboer traint zo’n acht keer per week.  Twee tot drie keer op de baan, de rest doet hij achter zijn huis, in de duinen van Heemstede en of als het zo uitkomt vanaf de VU in het Amsterdamse Bos. “Hardlopen kun je op elk moment en overal, daarom is het goed te combineren met studeren.”

90 kilometer

Moeilijker wordt het als Nieuweboer veldwerk of tentamens heeft. “Laatst hadden we een veldwerkweek in Twente. Vier dagen van half negen ’s ochtends tot half elf ’s avonds aan de bak. Ik heb er dan ’s ochtends al een duurloop op zitten. Aan het eind van die week was ik kapot.”

Zijn succes in de sport valt of staat met regelmaat: genoeg trainen, op tijd eten, genoeg slapen. Nieuweboer loopt momenteel zo’n 90 kilometer in de week. In de winter is dat zelfs 120. “In de winter leg ik de basis, nu werk ik aan mijn snelheid.” Of hij wel eens bekaf is? “Soms, als ik tentamens heb gehad, of veel heb getraind. Dan moet ik  een dag wat rustiger aan doen, maar ik voel mijn grenzen goed aan.”

Perfecte combinatie

Of hij wel eens tijd heeft om uit te gaan ? Nieuweboer: “Af en toe. En in de winter meer dan nu.” Wat vindt hij belangrijker, zijn studie of zijn sport? “Hydrologie is niet de handigste studie om te combineren met topsport, omdat je vrij veel college-uren hebt, maar ik ben het gaan studeren omdat ik het leuk vind.  Mijn studie vind ik uiteindelijk het belangrijkst, ook omdat ik niet altijd hardloper kan blijven.” Zou hij zich volledig kunnen richten op hardlopen? “Nee, voor mij is de combinatie perfect.”

En dus gaat Nieuweboer elke dag voor of na zijn colleges de duinen in of de baan op. Vaak met zijn vaste loopmaatje en een paar keer per week met zijn trainer. “Ik heb een trainingsschema waarin ik toewerk naar de belangrijke wedstrijden. Ik train nu vooral op snelheid: vier keer zestienhonderd meter in het tempo dat ik op de drie kilometer wil lopen en dan met steeds kortere pauzes ertussen.”

Bronzen medaille

In de winter legt Nieuweboer de basis met lange afstanden en loopt hij wedstrijden cross (veldlopen). Afgelopen seizoen haalde hij brons op het NK cross.  Wat hij leuker vindt? “Aan het eind van het seizoen veldlopen kijk ik altijd wel weer uit naar het werk op de baan en andersom.”

Wedstrijd

Vanavond loopt Nieuweboer een wedstrijd in België – 1 mei is daar een feestdag. Het is geen kwalificatiewedstrijd, maar wel een wedstrijd om zich te meten met zijn tegenstanders en te zien waar hij staat. “Je wordt beter van wedstrijden lopen”, zegt Nieuweboer. De bepalende wedstrijd waar Nieuweboer zich zal proberen te kwalificeren voor het EK is op 27 mei. Hij moet dan de snelste Nederlander zijn op zijn onderdeel, de drieduizend meter steeplechase.  “Ja, het is haalbaar, maar nog niet binnen. Er zijn nog een paar jongens die ongeveer op mijn niveau lopen, dus het wordt nog spannend.”

Ad Valvas volgt Nieuweboer de komende maand bij zijn strijd om zich te kwalificeren voor het landenteam van de Europese Kampioenschappen steeplechase.