27 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Zes Comeniusbeurzen voor VU-docenten

Zes docenten van de VU hebben een Comeniusbeurs toegekend gekregen van het ministerie van Onderwijs. Ze winnen elk 50.000 euro om hun eigen colleges te vernieuwen.

Die vernieuwing van het onderwijs heeft bij de meeste projecten weinig met digitalisering te maken. De zes winnende VU-projecten laten studenten vooral meer zelf doen met de te leren stof.

Twee projecten brengen studenten in contact met scholieren. De bachelorstudenten van Marcelle Reneman, universitair docent migratierecht, gaan bijvoorbeeld lesgeven aan scholieren over het recht. Het idee is dat zij het daardoor zelf beter leren begrijpen. En Anouk Wouters gaat bij geneeskunde proberen een diversere groep studenten naar de VU te krijgen door huidige studenten als buddy te koppelen aan geïnteresseerde scholieren met een niet-westerse of lagere sociaaleconomische achtergrond.

Kunstzinnig

Twee andere nieuwe Comenius-fellows gooien het over een kunstzinnige boeg. Docent Engelse letterkunde Erin Louise La Cour laat studenten onderzoeken welke ervaring zij hebben met psychische problemen door ze korte verhalen en stripverhalen te laten maken. En Hannah Leyerzapf, cultureel antropoloog en docent bij geneeskunde, gaat met haar studenten én andere docenten, artsen en onderzoekers interactief theater maken over vooroordelen, intimidatie en uitsluiting.

Een stuk digitaler zijn de projecten van postdoc Jonah Stunt en informaticus Natalia Silvis-Cividjian. De epidemiologiestudenten van Stunt interviewen studenten en wetenschappers over de betekenis van empirische resultaten en ontwikkelen e-learning en een blog. En Silvis-Cividjian gaat levendige software maken met lekker veel bugs erin om het testen van software minder saai te maken voor de studenten.

Waardering

In totaal werden 38 beurzen voor teaching fellows toegekend. Wie de Comeniusbeurzen gaan winnen voor senior fellows en leadership fellows, die onderwijsvernieuwing op opleidings- en facultair of instellingsniveau belonen, wordt begin mei bekendgemaakt.

De Comeniusbeurzen zijn in het leven geroepen door oud-minister Jet Bussemaker als tegenhanger van de vernieuwingsbeurzen voor onderzoek Veni, Vidi en Vici, om de waardering voor het onderwijs op te krikken.

Update 27 maart 2019: in een eerdere versie van dit bericht werden onterecht slechts drie beurzenwinnaars van de VU genoemd. Het zijn er zes.