28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

De innovatieprijs gaat naar… Dragons’ Den

De eerste VU-prijs voor innoverend onderwijs is gewonnen door Pieter van Beukering met zijn project Dragons’ Den. Hij is docent environmental economics bij de faculteit Aard- en Levenswetenschappen.

Volgens de jury onder voorzitterschap van Jeroen van Merriënboer, hoogleraar leren en instructie in Maastricht, heeft Dragons’ Den een sterk totaal onderwijsconcept, is het goed te vertalen naar andere opleidingen en is het zeer eigentijds. Om het project verder te ontwikkelen, kreeg Van Beukering een cheque van 50.000 euro.

Duurzame energie in Afrika

Voor zijn vak moeten studenten een idee ontwikkelen voor duurzame energie in Afrika. Daarbij worden ze via internet ondervraagd door echte ondernemers met verstand van het vak, de zogeheten Dragons. De studenten concurreren met elkaar om het beste product te bedenken.

Dit jaar werd het idee van Lisanne Brummelhuis bekroond, die dan ook mocht meedelen in de vreugde bij de prijsuitreiking op de VU-Onderwijsdag. Zij ontwierp een verplaatsbaar oplaadpunt in een oude zeecontainer waarmee mensen mobiele apparatuur kunnen opladen. Dit oplaadpunt fungeert tevens als koelbox. En natuurlijk werkt het op zonnepanelen. Brummelhuis heeft aan dit project een mooie stageplaats overgehouden bij een gerenommeerd bedrijf in duurzame energie.

Pluim voor genomineerden

De twee andere genomineerden kregen een grote pluim van de jury. De Verkenningsmodule voor eerstejaars van Edwina Hagen ‘van scholier naar student’ verdient een aanmoedigingsprijs en is goed toepasbaar bij andere faculteiten.

Acta-docent Jan Harm Koolstra die studenten met behulp van schildertape en een plastic schedel leert hoe de kaakspieren werken, zou een uitstekende docent van het jaar zijn.

Studentenpitch

Ook mochten studenten zelf in een kort filmpje hun faculteit aanprijzen. Er waren vier inzendingen: tandheelkunde, psychologie, economie en geesteswetenschappen. De studenten psychologie en pedagogiek kregen de meeste stemmen van het publiek, namelijk 42 procent, tweede werden de economen met 23 procent. De winnaars kregen een dinerbon van 500 euro.

De innovatieprijs voor het onderwijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt. In totaal waren er tien inzendingen. Volgend jaar is er weer een onderwijsdag met innovatieprijs.