26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Cambridge zwicht bij nader inzien niet voor China

Cambridge University Press zet de eerder verwijderde artikelen van haar tijdschrift in China weer online. Deze waren weggehaald onder druk van de Chinese regering. Wetenschappers dreigden met een boycot.

Cambridge University Press is eigenaar van het tijdschrift China Quarterly en besloot na druk van Peking te snoeien in de online artikelen. Onder meer artikelen over het bloedbad op het plein van de Hemelse Vrede, de Culturele Revolutie en president Xi Jinping werden weggehaald.

Dit tot woede van verschillende onderzoekers. Universitair hoofddocent Christopher Balding, werkzaam in Peking, startte een online petitie die werd ondertekend door meer dan zeshonderd medestanders uit onder meer Europa en de Verenigde Staten.

Het bestuur van Cambridge University, eigenaar van de wetenschappelijke uitgeverij, nam daarop de beslissing onder de loep en besloot de inhoud weer online te zetten. In een verklaring zegt Cambridge “de academische vrijheid te willen handhaven, waarop het werk van de universiteit is gestoeld.”