17 maart 2024

Bezetting? Lekker belangrijk

Terwijl de binnenplaats bezaaid is met flyers, de muren beplakt zijn met posters en de Kerkzaal bezet is, zitten de meeste studenten in het zonnetje te genieten of lopen als de wiedeweerga naar college. De meeste studenten gaan schijnbaar ongehinderd en onbekommerd verder met hun leven. Wat vinden zij van de acties van de razende studenten van Aard- en levenswetenschappen die protesteren en staken tegen de geplande bezuinigingen onder de naam Actiegroep Titanic?

“Ik ben er niet zo mee bezig”, zegt tweedejaars student communicatiewetenschappen Solaiman Aadroun (21). “Maar het is natuurlijk wel naar als je studie van de ene op de andere dag wordt stopgezet.”

‘Wel respect’

Derdejaars student rechten Amal Mezgouri (26) is onder de indruk en heeft veel respect voor het protest. “Het is belangrijk je mening en je zorgen te uiten. Vooral als al die jaren bikkelen misschien op niets uitdraaien, is dat toch zeker reden voor protest. Maar of het werkt, weet ik niet.”

‘Dan maar door de zijdeur’

Andere studenten twijfelen meer openlijk aan het nut van protest. “Als ze de kerkzaal bezetten, waar nooit een mens komt, dan denk ik niet dat het echt effect heeft”, zegt masterstudent fiscaalrecht Christiaan van Pelt (22). “Ik snap ook wel dat studies die weinig economisch lonend zijn ervan langs krijgen in deze economische zware tijden. Ikzelf heb een zijdeur genomen toen ik al van verre zag dat er protesterende studenten voor de hoofdingang stonden: gewoon geen zin in.”

‘Het kan echt wat uitmaken’

Maar er is nog wel een sprankje hoop. “Of het werkt is natuurlijk altijd de vraag, maar dit protest vraagt wel aandacht voor een belangrijke zaak”, zeggen eerstejaars studenten farmaceutische wetenschappen Nikita Alberts (20) en Lavinia Stegeman (19) in koor. Studente Antropologie Isabelle Vardar (21) gelooft heilig in de kracht van protest. “Het feit dat een hele groep mensen opstaat voor een prangende zaak als deze, creëert bewustzijn en verandert het handelen. Het kan echt wat uitmaken. Echt waar.”

‘Zinloos protest’

Haar vakgenoot Frederike Kossmann (19) denkt het tegenovergestelde. “Als er moet worden bezuinigd, helpt het weinig als een groepje gaat staken. Wat helpt het om in barre tijden ook nog eens geld te verspillen met vergeefse promotie en zinloos protest. Het is toch veel beter om praktische manieren te bedenken, zoals fuseren of geld inzamelen of het bestaande geld efficiënter benutten.”

‘Dit heeft zeker impact’

Toch heeft dit protest wel degelijk aandacht getrokken. En daar wijst masterstudent Ecology & Evolution ook op: “Kranten, radiozenders en allerlei externe instanties vragen aandacht voor het doel van deze stakende studenten. Dat heeft zeker impact. Ik heb deze onzekerheid van dichtbij meegemaakt. Mijn zus studeerde hydrologie en is gelukkig al afgestudeerd. Hoewel ik niet zelf actief meedoe, steun ik het protest van deze studenten met heel mijn hart.”

Hotemetoten

Uitwisselingsstudente psychologie Mila Mihailovic (21) gelooft wel in de goede zaak, zoals ze het noemt. “De hotemetoten moeten eens inzien dat ze niet zomaar studenten kunnen pakken omdat ze er zelf een potje van hebben gemaakt.” Tja. Achter de ogenschijnlijk onbekommerde aanblik gaat toch wel iets schuil. Iets geduchts dat het college van bestuur moeilijk kan negeren.