19 maart 2024

‘Ben je Surinaams? Wat vind je dan van Zwarte Piet?’

‘O je bent half Surinaams, wat vind je dan de Zwarte Piet-discussie?’ ‘Heb je ook familieleden die naar Syrië zijn gegaan?’ ‘Jij zal hier geen docent worden, het is hier geen Ibn Ghaldoun!’

In navolging van de ‘I, Too, Am’-campagnes op Harvard, Cambridge, Oxford en UCLA én de ‘Ook ik ben Nederlands’-campagne is er nu een ‘I too am VU’-campagne.

Lesje Westerse Verlichting

De eerste foto’s van I, Too, Am VU-studenten staan al op een Facebook-pagina. Ze dragen een white-board met opmerkingen die boekdelen spreken over de vooroordelen waarmee ze te maken krijgen.

Want als je een donkere huid hebt, zul je toch tenminste wel een extremist in de familie hebben en kan een lesje Westerse Verlichting ook vast geen kwaad. Of dan zul je wel familie zijn van die ándere donkere student

Er is ook een Twitter-account.