So You Think You Can Judge

23 februari 2016

So You Think You Can Judge

Je kunt geen dienst of product meer afnemen, of je wordt om een evaluatie gevraagd. Van de fietsenmaker tot de fysiotherapeut, elke dienstverlener wil je mening weten. En liefst ook nog je mening over de mening van anderen (‘Was deze klantbeoordeling nuttig voor u?’). Je zou bijna willen weten wat we dan weer van het antwoord op die vraag vinden (‘Vond u het nuttig om te weten dat anderen deze review nuttig vonden?’). Het onderwijs is stevig meegegaan in deze evaluatiedrift. Toen ik zelf studeerde, ben ik nooit gevraagd om mijn mening over de docenten en hun colleges, maar dat is nu niet meer voor te stellen. We zijn duidelijk dol op evalueren, en we nemen de evaluaties van  andere ervaringsdeskundigen graag serieus.

Mensen zijn namelijk best goed in het inschatten van andere mensen

Met de inspanning die we doen om alles te evalueren wat los en vast zit, mag je hopen dat die oordelen iets waard zijn. En gelukkig, dat blijkt ook zo te zijn. Mensen zijn namelijk best goed in het inschatten van andere mensen. Niet alleen hoe ze zich voelen, maar ook hoe ze presteren, bijvoorbeeld als docent. Zo goed, dat het oordeel klaar is binnen een minuut. We denken misschien graag dat onze mening over anderen gebaseerd is op een genuanceerde afweging van allerlei factoren, maar daar klopt weinig van. Dat geldt voor heel veel vormen van sociale interacties, en ook voor het oordeel van studenten over docenten. Evaluaties van ultrakorte clips van colleges (zogeheten thin slices) vertonen grote overlap met de evaluaties die over een hele cursus worden gegeven. Die korte clips van docentengedrag blijken sowieso heel informatief.  Ze verraden bijvoorbeeld ook of de docent hoge verwachtingen heeft van de student aan wie hij of zij iets uitlegt, of juist niet. Dat blijkt uit subtiele verschillen in vooral het non-verbale gedrag, verschillen die in een algemene cursusevaluatie niet eens worden opgepikt.

We oordelen zonder te denken. Is dit een probleem? Ik zou niet weten waarom. Het laat wel zien dat het loont om te investeren in de eerste indruk, ook in de collegezaal.

hits 1328

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties