14 augustus 2024

Rector reageert op gestolen Pride-vlag

De Pride-vlag en de Stop geweld tegen vrouwen-vlag voor het hoofdgebouw zijn gestolen. In plaats daarvan werd een prinsenvlag met VOC-logo gehesen. De rector heeft in een open brief gereageerd op de actie.

Op maandag 5 augustus werd de VOC-vlag op de plek van de Pride-vlag opgemerkt en snel verwijderd door de VU. Op donderdag 8 augustus heeft de VU volgens een woordvoerder aangifte gedaan.

De VU had nog een extra Progress Pride vlag op voorraad die sinds woensdag in de wind wappert. De andere vlag is afkomstig van Orange The World, een campagne van UN Women Nederland tegen geweld tegenover vrouwen en meisjes. Deze moest besteld worden en werd afgelopen donderdag opnieuw gehesen.

Anonieme dief

Wie er achter het stelen en vervangen van de vlaggen zit, is niet duidelijk. De oranje-wit-blauwe prinsenvlag is omstreden omdat de vlag ook door de NSB werd gebruikt en met de afkorting VOC verwijst naar kolonisatie en slavernij.

In een open brief reageert rector Jeroen Geurts op de vlaggendiefstal. ‘Inclusiviteit is een recht. Een hard bevochten recht. En dat recht moet nog steeds elke dag bevochten worden, zodat iedereen zichzelf kan zijn. Daar ging Pride Amsterdam afgelopen week over’, schrijft hij. Hij verwelkomt uitdagende gesprekken die op respectvolle wijze en in openheid worden gehouden, ‘Niet stiekem een vlag stelen’. Er wordt niet gerefereerd aan de VOC-vlag in de open brief.

In een ‘Q & Gay’-sessie met Jeroen Geurts in februari vertelde Geurts dat er mensen bij hem langs zijn gekomen die de vlag weg willen hebben. Ze zouden het zien als politiek statement, of iets dat tegen hun religieuze overtuigingen ingaat. Ook zei hij dat hij er wakker van lag toen de Pride Library vorig jaar werd gevandaliseerd.

UPDATE 9 Augustus 2024 21:10
VU Pride, een netwerk voor LHBTQIA+ studenten en medewerkers op de VU, heeft het volgende statement met Ad Valvas gedeeld: We stellen het op prijs dat de VU snel heeft gereageerd door de vlag te verwijderen, aangifte te doen bij de politie en zich uit te spreken. Helaas is dit geen geïsoleerd incident, maar één van de vele die hebben bijgedragen aan een verschuiving van de sfeer op de VU. Als queer studenten voelen we dat onze veilige omgevingen zijn binnengedrongen en getroffen door deze verschuiving en we hopen dat de VU in het komende jaar actie zal ondernemen om zulke incidenten te voorkomen en om queer studenten weer veilig te doen voelen.