26 maart 2024

Hier kun je straks op de campus studeren

Komen de muren van je kamer op je af? Word je afgeleid door je medebewoners? De VU biedt zo’n 160 studieplekken aan op de campus. Voor zowel luidruchtige overleggers, stiltestudeerders als zij die alleen etend zich kunnen concentreren.

Voor studenten die niet thuis of in hun eigen omgeving kunnen studeren, biedt de VU een beperkt aantal studieplekken aan op de campus: in het blauwe gebouw Bellevue en de medische faculteit. Vanaf 1 september verhuizen de meeste plekken van de medische faculteit naar een andere locatie. Volg daarvoor de actuele berichtgeving en de coronamaatregelen op VUnet. Wanneer deze maatregelen minder streng worden, zul je ook terechtkunnen op andere plekken. Ad Valvas ging alvast voor je op pad om te kijken waar je heen kunt als alles weer terug is naar normaal – hoe lang dat ook mag duren. Een gids voor betere tijden:

In stilte

Wie geen achtergrondgeluid duldt, kan zijn geluk op in de verticale bieb van het hoofdgebouw, naast de oude liften. Hier mag je nog net ademen zonder dat er naar je gefronst wordt. De tweede, derde, zesde, achtste en negende tot en met veertiende verdieping zijn stilteruimtes. Als je je liever omringt met boeken dan met mensen, kun je op de eerste en de negende verdieping terecht. Op het geslof van een bibliotheekmedewerker en wat printergezoem na is het hier muisstil.

Zit de reguliere bieb vol? Dan kun je in groten getale je lol op in het Nieuwe Universiteitsgebouw. Twee deuren rechts van het hoofdgebouw is er een glazen pand met een royale hoeveelheid ramen uit de grond gestampt, waarvan de eerste zes verdiepingen vooral dienen als studieruimte. Het ruikt er (nog) niet naar angstzweet en de gloednieuwe waterpunten, toiletten en kluisjes slaan je om de oren.

Op de begane grond van Bellevue zijn twee lokalen ingezet als stilteruimte. Die bieden elk aan maximaal twaalf personen plek. Met aan de ene kant de betonnen aanbouw van het hoofdgebouw en aan de andere kant de grote tentamenzaal TenT zul je niet snel worden afgeleid door het uitzicht. Ook niet onbelangrijk: er staat een koffie- en waterautomaat op de gang.

Hier mag je samenwerken

Een beetje verstopt achter de aankomsthal van het hoofdgebouw, een halve trap naar beneden, biedt een lange houten tafel met banken (zonder rugleuning) aan zo’n twintig mensen plaats. De ruimte is niet afgesloten, waardoor het universiteitsverkeer van de drukke hal erboven een achtergrondruis vormt. Let wel: als de bieb vol zit, wordt dit door gefrustreerde laatkomers nog weleens omgedoopt tot tweederangs stilteruimte.

De tweede verdieping van de bieb voelt een beetje als een leegstaand kantoorpand dat is gekraakt door een kringloop-enthousiast. Ouderwetse schoolstoeltjes en nepleren banken worden omringd door glazen vitrines met ditjes en datjes en oude houten (medicijn)kasten. Stellingkasten met boeken en tijdschriften sluiten de werkplekken van elkaar af. Aan de muren prijken oude landkaarten en kleurrijke posters en er staan kamerplanten te over. Als het je allemaal te veel wordt, kun je achterin een dutje doen in een van de twee slaapcabines.

Op de overige verdiepingen van de verticale bieb kun je in de ruimte tussen de lift en de (stilte)zaal samenwerken. Sommige verdiepingen hebben daar aparte hokjes voor. Zoals op de twaalfde, waar je een ruimte met whiteboard, vergadertafel en lounge area kunt reserveren.

In het Nieuwe Universiteitsgebouw zijn naast de officiële samenwerklokalen op de tweede en vierde verdieping talloze tussenruimtes op de overige verdiepingen ingericht als werkplek. Bijna alle tafels hebben stopcontacten en comfortabele (bureau)stoelen. Als je wilt samenwerken, moet je wel goed afspreken waar. Elke etage lijkt op elkaar.

Al snackend leren

Op de meeste studieplekken is eten uit den boze, maar in de vijf samenwerklokalen in Bellevue mag er discreet gesnackt worden. Of zoals de host bij de ingang zei: “Zolang je maar geen rijsttafel uitstalt.”

Op de achtste verdieping van het hoofdgebouw is een kleine eetgelegenheid te vinden. Naast het Revo Café, dat standaard kantinevoer als panini’s en croissants verkoopt, zijn verschillende tafels en zithoekjes te vinden met voldoende studieruimte. Op de vijfde, tiende, twaalfde en veertiende verdieping – aan de tegenovergestelde zijde van de bieb –zijn soortgelijke samenwerkruimtes zonder kantine te vinden. Let wel: hier zijn weinig stopcontacten.

‘Zolang je maar geen rijsttafel uitstalt’

Als je je laptop niet wilt meeslepen

In het hoofdgebouw heeft de elfde etage een stilteruimte met computers. De computerruimtes op de vijfde en zevende verdieping zijn ingericht om samen te werken.

Ook in het Nieuwe Universiteitsgebouw vind je computerzalen. Deze zitten veelal binnen het gebouw zelf. De ramen kijken uit op de gang – niet op de buitenwereld. Zo blijft je scherm de hele dag zichtbaar en de ruimte koel. Wel kan het een beetje afgesloten voelen als je er een hele dag doorbrengt.

In de buitenlucht

Wie langs de medische faculteit de campus afloopt en links de Van der Boechorststraat inslaat, stuit aan de rechterkant op een groene parel. De wifi van de VU reikt nog net tot het plantenrijk van de Botanische Tuin Zuidas. Er zijn hier zat bankjes, tafels en stoelen die door het groen slingeren. Alleen stopcontacten zijn hier niet te vinden, dus deze plek leent zich niet helemaal voor de digitale student.

Blijf je liever op de campus? Als je bij binnenkomst in het hoofdgebouw rechts de koffiecorner passeert, vind je aan het eind een klein trappenhuis naar vleugel D. Op de derde verdieping kun je een bescheiden dakterras op. Op de felroze picknickbanken kun je in een even felle zon studeren, omringd door goed gevulde plantenbakken. Bij slecht weer gesloten.

Dit artikel is, naast vele andere nieuwe stukken, te lezen in het magazine. Voor wie hem (nog) niet mee kan pakken op de campus is het hier te lezen.