29 maart 2024

‘Het gaat om het gesprek, niet om de kennis’

Masterstudent Selma Muhammad (24) geeft college aan ouderen over haar vak, kunstmatige intelligentie. “Ik probeer vooral om met ze in gesprek te komen.”

Is college geven aan ouderen anders dan aan jongeren?
“Het is me opgevallen dat hun perspectief anders is. Zij hebben de opkomst van de computer nog meegemaakt. Ze herinneren zich die grote apparaten. En ze staan zeker niet allemaal kritisch ten opzichte van nieuwe technologie, integendeel.”

Bedoel je dat jij kritischer bent over nieuwe technologieën dan zij?
“Soms wel. Voor de coronatijd gaf ik colleges in een verzorgingshuis, waarin het ging over een sociale robot die mensen kan helpen zich minder eenzaam te voelen. De mensen die daar wonen weten goed hoe het is om eenzaam te zijn. Zij waren een stuk positiever over zo’n robot dan een andere groep nog zelfstandig wonende ouderen aan wie ik hetzelfde college gaf in een buurtcentrum.”

Oud geleerd jong gedaan
Stichting Oud geleerd jong gedaan zet zich in voor de verspreiding van kennis onder ouderen.
Ze hopen daarmee cognitieve achteruitgang en eenzaamheid tegen te gaan.
Studenten geven colleges over hun eigen vak. Voorlopig gebeurt dat online.Zie: http://www.oudgeleerdjonggedaan.nl

Stellen ouderen andere vragen dan jongeren?
“Zelf vind ik ethische vragen over technologie interessant, maar ik merk dat veel ouderen een stuk pragmatischer zijn: kan zo’n technologie mij helpen bij iets wat ik zelf niet meer kan, autorijden bijvoorbeeld? Dat is veel meer vanuit hun eigen ervaring geredeneerd.”

Hoe geven jullie in deze tijd college aan kwetsbare ouderen?
“Voor de coronatijd ging ik langs bij buurthuizen, verzorgingshuizen en bibliotheken. Meestal was er een groep van zo’n vijftien ouderen. Nu  kan dat natuurlijk niet. Daarom gaan de live colleges via Zoom, maar dat heb ik zelf nog niet gedaan.
In de zomer heb ik wel een aantal colleges opgenomen voor Youtube en ONSTV. Dat gebeurde in een studio, waar de presentatrice me ondervroeg over een onderwerp.”

Waarom vind je het leuk om voor ouderen te werken?
“Ik merk dat ik er veel van leer. Hun insteek is vaak onverwacht. Ze brengen een rijke ervaring mee. Het gesprek is voor ons het belangrijkst, belangrijker dan de overdracht van kennis.
“Er bestaat trouwens niet zoiets als één groep ouderen. Als ik een verhaal houd voor mensen met dementie dan is dat anders dan wanneer ik met ouderen praat die zelf vroeger nog voor IBM hebben gewerkt.”

Ouderen lijken vaak te worstelen met technologie.
“Ik vind dat bedrijven veel meer onderzoek zouden moeten doen naar de behoeften van ouderen op het gebied van technologische innovaties. Ze zijn een belangrijke doelgroep, maar reclamecampagnes en voorlichting zijn vaak heel eenzijdig gericht op jong en hip. Dat is een blinde vlek.”

Heb je bijzondere ontmoetingen gehad met ouderen?
“Ik herinner me een mevrouw die heel verlegen was. Ze vertelde me dat ze vroeger graag piano speelde. In de zaal waar ik het college gaf stond toevallig een piano. Ik vroeg haar om iets te spelen, maar dat durfde ze niet. Tot na het laatste college, toen iedereen weg was. Toen heeft ze voor me gespeeld en kreeg ik naderhand een knuffel – het was voor de coronatijd. Ik had het gevoel dat ik langzaam een vertrouwensband met haar had opgebouwd.”

Naast je werk voor de stichting ‘Oud geleerd, jong gedaan’ had je een bijbaan op de VU als student-assistent, waarvoor je eind januari een prijs hebt gewonnen.
“Ja, ik hielp docenten in de coronatijd om hun colleges op een goede manier in Canvas te krijgen. Samen met mijn collega Arjen Heijstek ben ik onderwijs-ondersteuner van het jaar geworden.”

Ga je in de toekomst nog meer doen voor ouderen op het gebied van technologie?
“Eerst moet ik bezig met mijn afstudeerthese. Voor de gemeente Amsterdam ga ik onderzoeken hoe je de transparantie en uitlegbaarheid van fraudedetectiesystemen kunt verbeteren. Dat is nu natuurlijk heel actueel met de toeslagenaffaire. Misschien wil ik hierover wel een collegereeks maken voor ouderen, omdat ik heb gemerkt dat veel ouderen niet weten hoe dit soort modellen werkt. Daarna moet ik aan de gang met mijn tweede master, philosophy, bioethics & health. Die wil ik volgend jaar afronden.”