‘Studenten vragen ook om beroepsvoorbereiding’

OPINIE

20 november 2017

‘Studenten vragen ook om beroepsvoorbereiding’

Binnen de opleiding psychologie is kritisch leren denken juist heel belangrijk, vindt opleidingsdirecteur bachelor psychologie Gonneke Willemsen. ‘Het is een wetenschappelijke opleiding.’ 

Psychologiestudent Zoë Snoek vindt dat de studie te veel op de beroepspraktijk en te weinig op de wetenschap gericht is.
“We zijn een wetenschappelijke opleiding, daarom zetten we in op een stevige basiskennis en het aanleren van een academische denk- en werkwijze. Daarnaast hebben we enkele vakken die gericht zijn op bijvoorbeeld klinische gespreksvaardigheden. Die moet je gewoon oefenen. “Niet iedereen wordt klinisch psycholoog. Zo komen onze studenten bij arbeids- en organisatiepsychologie op allerlei plekken in het bedrijfsleven terecht. Die moeten we goed voorbereiden. Daar vragen studenten ook om.”

De kritiek is dat er te veel werkgroepen gegeven worden.
“Vier jaar geleden hebben we een nieuw curriculum opgezet waarbij we naast hoorcolleges meer werkgroepen inroosterden. Daar begonnen we mee omdat we de indruk hadden dat studenten veel voor tentamens leerden, maar niet om de geleerde kennis heen konden denken. Bij de werkgroepen worden studenten geholpen bij het voeren van een inhoudelijke discussie om zo boven de stof te komen te staan. Na een evaluatie afgelopen jaar en naar aanleiding van commentaren van studenten en de facultaire studentenraad hebben we besloten om meer hoorcolleges te geven en het aantal werkgroepen te minderen.”

Dus die kritiek is terecht?
“We hoorden dat studenten en vakdocenten meer contact wilden. Daar hebben we naar geluisterd door met ingang van het nieuwe studiejaar het aantal hoorcolleges uit te breiden. Die werkgroepen blijven we belangrijk vinden, we zoeken naar een goede balans.”

Er wordt ook gemord over de werkgroepdocenten. Die zouden te weinig inhoudelijke kennis hebben en kritische discussies afkappen.
“De werkgroepdocenten hebben een training gevolgd en worden goed geëvalueerd. We zijn ervan overtuigd dat deze werkgroepdocenten een goede basis hebben. Ze doen ook niet zomaar wat, ze hebben wekelijks overleg met de vakdocent. Alleen zal de interactie in de ene groep beter lopen dan in de andere. Uiteindelijk hebben de werkgroepdocenten ook een lesprogramma waaraan ze zich moeten houden. Het kan niet zo zijn dat de ene groep heel veel aandacht besteedt aan een onderwerp en de andere groep het nauwelijks bespreekt. Maar als er toch meer tijd nodig lijkt te zijn voor een discussie, dan wordt in overleg met de docent de werkgroep het jaar later hier wel op aangepast.”

De aanwezigheidsplicht bij werkgroepen wordt ook als schools gezien.
“Zo’n werkgroep is pas optimaal als er veel studenten zijn. Anders kun je geen goede discussie voeren of op een andere manier met elkaar aan de stof werken.  Het is nou eenmaal zo dat als er geen aanwezigheidsplicht is, een deel van de studenten niet komt. En dat zijn soms net de mensen die het extra kunnen gebruiken. Uiteindelijk gaat het ook niet om heel veel tijd: in de meeste perioden vier tot zes uur per week.”

Floor Bal
hits 612

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties