Wetenschap
& Onderwijs

Zijn docenten te streng bij het nakijken?

Niet meer dan vijf fouten per pagina. Dat leek docent wijsbegeerte Jeroen de Ridder een schappelijke grens voor de tussentijdse opdracht die hij aan zijn derdejaars studenten gaf.

De taaltoets Nederlands is voor eerstejaars studenten al sinds 2008 aan de VU verplicht. Dus de Ridder verwachtte dat zijn studenten redelijk konden spellen.

Fout

Dat had hij verkeerd gedacht: een derde van zijn studenten kreeg een onvoldoende. Volgens hen was hij te streng. Eén student klaagde op het evaluatieformulier zelfs dat hij dankzij de docent geld aan een correctiebureau had moeten uitgeven. Het bracht de filosoof aan het twijfelen. Maakt hij het zijn studenten nou zo moeilijk?

Richtlijn

Deze week in de nieuwe Advalvas een artikel over de vraag hoe streng docenten moeten zijn bij het nakijken van papers. De officiële richtlijn is zo streng dat bijna geen docent die toepast. Waar beoordelen ze papers dan wel op? Puur op spelling en grammatica? Of juist op leesbaarheid?