Wetenschap
& Onderwijs

Zes opleidingen zijn nu officieel joint degree met UvA

Studenten van zes bètaopleidingen aan de VU krijgen straks ook een UvA-diploma. De opleidingen, die al langer samen door VU en UvA aangeboden worden, zijn nu officieel joint degrees.

Het gaat over de bacheloropleidingen Scheikunde en Natuur- en Sterrenkunde, en de masters Chemistry, Computational Science, Computer Science en Physics & Astronomy. Het gaat in voor studenten die vanaf volgend studiejaar beginnen.

Docenten en faciliteiten delen

Volgens bètadecaan Karen Maex zijn de joint degrees vooral een formalisering van de al bestaande samenwerking. Docenten van beide universiteiten geven al college in de opleidingen en de universiteiten delen faciliteiten.

De opleidingscommissies van beide universiteiten werkten mee aan de ontwikkeling van de gezamenlijke programma’s. Zo moeten studenten natuur- en sterrenkunde voor colleges naar het Science Park, waar een practicumlab gebouwd is gebaseerd op de apparatuur en expertise van de VU.

Waanzinnig breed

“We bieden samen een waanzinnig breed programma aan, dat we nooit apart van elkaar hadden kunnen maken”, aldus hoogleraar Erwin Peterman, docentlid van de opleidingscommissie van natuur- en sterrenkunde. “De UvA is van oudsher sterk in theoretische natuurkunde en aan de VU zijn we meer van de biofysica en experimenten.”

Dat de bachelor en master nu officieel joint degrees zijn, is volgens Peterman een serieus commitment. “We gaan nu echt voor elkaar. Er is geen weg terug.” Inhoudelijk verandert er vanaf volgend studiejaar niks aan de opleidingen.