27 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Wiskunde in de lift

De studie wiskunde beleeft een heuse opmars in het hoger onderwijs. Volgens het Platform Wiskunde Nederland is de stijging vooral te danken aan een toenemende relevantie van wiskunde in de maatschappij en betere kansen op de arbeidsmarkt.

Het aantal nieuwe studenten dat dit jaar instroomt aan de Nederlandse universiteiten stijgt tot boven de 1000, een vervijfvoudiging ten opzichte van 2002. Sinds kort zit het aantal eerstejaars wiskunde aan de VU ook weer in de lift: 24 eerstejaars in 2012, 36 in 2014. Jan Bouwe van den Berg is wiskundehoogleraar aan de VU en was van 2008 tot 2014 opleidingsdirecteur Wiskunde. Een belangrijke oorzaak voor het hogere aantal ligt, volgens Van den Berg, in het veel actiever uitdragen van het nut en belang van de studie door de wiskundigen zelf. “Je kunt natuurlijk wiskunde gaan studeren omdat je onderzoeker wilt worden, maar de meeste mensen hebben niet dat toekomstplan. In tegenstelling tot rechten of psychologie heeft bij wiskunde niet iedereen meteen een beeld wat je ermee kunt worden. Vanuit zowel de overheid als de universiteiten zijn er veel initiatieven geweest om dit beeld te verduidelijken. Dat heeft zeker geholpen.”

Alles is kwantitatiever

“Op de VU hebben we bijvoorbeeld binnen de opleiding een biomedische track gemaakt. Zo laten we aan de buitenwereld zien hoeveel kanten je op kunt met wiskunde en dat kan net een ander type leerling van de middelbare school aanspreken”, aldus Van den Berg. De afgelopen jaren is er bovendien ook op de arbeidsmarkt een grotere vraag ontstaan naar wiskundestudenten. Volgens Van den Berg is alles kwantitatiever geworden. “Bedrijven nemen geen beslissingen meer op gevoel maar op basis van geïnterpreteerde data. Hierdoor is het bedrijfsleven de wiskundigen weer gaan waarderen, want zij weten hoe je uit kwantitatieve gegevens conclusies trekt waar je echt wat mee kunt.”

Immens populair

De inhaalslag die wiskunde in Nederland moest maken had veel te maken met het imago. Het stereotiepe beeld van de wiskundige was toch voornamelijk dat van de wereldvreemde nerd. Van den Berg werkte twee jaar in Engeland aan de Nottingham University en zag een wereld van verschil. “Wiskunde is daar al enige tijd immens populair. Als je in het prestigieuze financiële centrum van Londen wilde werken, moest je wiskunde studeren. Dit geeft de studie een totaal ander imago. In Nederland had je ook het probleem dat meisjes de wiskunde compleet links lieten liggen, terwijl dat internationaal helemaal niet zo was. Gelukkig heeft Nederland deze inhaalslag  voor een groot deel al weten te maken.”

Baanzekerheid

Mariam Lkataui haalde onlangs haar hbo-bachelor wiskunde en volgt nu aan de VU een pre-master wiskunde. Ook zij noemt het betere toekomstperspectief. “Zowel op de opleiding als op het voortgezet onderwijs wordt verteld dat de baanzekerheid in de wiskunde op het moment erg groot is. Ik denk dat dit een grote rol speelt in de keuze voor deze studie.”

Pittig niveau

Zelf wil Lkataui lerares wiskunde worden, naar eigen zeggen nadat ze overgehaald werd door de leerkrachten van haar middelbare school. De stap van de tweedegraads hbo-opleiding naar de universitaire wiskunde ervaart ze als pittig. “Het verschil is best groot. Waar ik op de bachelor redelijk makkelijk hoge cijfers haalde, is het hier flink aanpoten.” De eerdergenoemde toestroom van meisjes op de studie wiskunde ziet Mariam echter nog niet helemaal terug. “Op de hbo-bachelor was het inderdaad redelijk gemixt, maar hier op de VU ben ik nog steeds een van de weinige meisjes in de klas.”