Wis- en Natuurkundegebouw ontruimd wegens gevaarlijke stof + update

Inmiddels is alles weer bij het oude op de VU-campus, maar dat was even spannend net! De Spar dicht, het gebied er omheen afgezet met linten, politie, brandweer, de ‘gevaarlijke stoffen interventie-eenheid’, mannen die binnen het afgezette gebied niks zaten te doen, studenten die klaagden dat ze de Spar niet in konden.

Allemaal omdat iemand, zo vertelde althans één van de studenten, die buiten stonden te wachten voordat ze weer naar binnen mochten, in een laboratorium boven de Spar-vestiging (in het Wis- & Natuurkundegebouw) een potje osmium-oxide had laten vallen.

En dat schijnt heel giftig te zijn. “Als je dat inademt, ga je dood”, vertelde een andere student. Niemand van de politie of de brandweer wilde iets zeggen. “Daarvoor moet je bij Kick zijn”, zei iemand die juist heel interessant aan het uitweiden was over een honderdste oplossing in een druppel of zo, maar die meteen ophield toen hij Advalvas zag.

Nu zijn we dus op zoek naar Kick, maar niemand kent Kick, niemand weet wat en wie wel wat weet, neemt de telefoon niet op. Mensen schieten weg in gangetjes, zetten het op een rennen zodra ze Advalvas zien. Supergeheimzinnig allemaal.

Daarom maar even gegoogeld en het schijnt niet mis te zijn, wat je kunt krijgen van osmium-oxide. Dood! Blindheid! ‘Pulmonary edema‘! Voortaan de dop goed dichtdraaien, voordat je het potje weer in de kast zet, jongens!

UPDATE: De VU-website heeft inmiddels een bericht over de giframp. Iemand had een ampul met een giftige stof gebroken. Glasscherven, niemand gewond, alles weer veilig, bedankt allemaal!