18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Wetenschapstheater in De Balie: quarks, higgs en neutrino’s

Elementaire deeltjes; we hadden al een roman, toen kwam de verfilming en nu is er theater!

Move over, Michel Houellebecq, want hoogleraar theoretische natuurkunde Piet Mulders en theatermaker Jan van den Berg presenteren volgende week maandag, 10 maart, de real deal in De Balie met een voorstelling over quarks, higgs en neutrino’s.

Verliefd op een neutrino

Het is het tweede Public Science-evenement waarop een topwetenschapper van de VU samen met een kunstenaars iets vertelt over zijn of haar onderzoek. Het eerste was in december, toen evolutionair bioloog Toby Kiers optrad met animator Niels Hoebers (vorige maand verzorgde hoogleraar Planeetkunde Wim van Westrenen een kindervoorstelling in Artis, maar zonder te worden bijgestaan door een kunstenaar).

Mulders en Van den Berg wisselen elkaar af als in een dialoog. Mulders vertelt over elementaire deeltjes en krachten en Jan van den Berg vult hem aan met verhalen over de levens van beroemde natuurkundigen en hoe hij zelf verliefd werd op het neutrino.

Kaartjes bestellen

De voorstelling begint om 20 uur en een kaartje kost tien euro, maar zeven euro voor houders van een student-, Stads- of CJP-pas. Bestellen kan hier.