16 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Wetenschapsfraudeur is ook nog eens sokpop

Wetenschapsfraudeur Diederik Stapel heeft helemaal geen ontslag genomen bij Fontys Hogeschool uit solidariteit met Anton Dautzenberg, zoals NRC meldt. Stapel is ontslagen.

Bovendien kan hij het niet laten mensen voor het lapje te houden. Stapel is namelijk ook nog eens een sokpop.

Derde persoon

Dat meldt de site Retraction Watch, een site die zich bezighoudt met zogenaamde ‘geretracteerde’ wetenschappelijke publicaties. Stapel, die 54 retracties op zijn naam heeft, reageerde op de site onder het pseudoniem ‘Paul’ en sprak over zichzelf in de derde persoon, een activiteit die in de blogosfeer bekendstaat als ‘sokpopperij’. Stapel schrijft dat, aangezien anderen onder pseudoniem over hem schrijven, hij vond dat hij zelf ook onder pseudoniem over hem mocht schrijven. Hij heeft beterschap beloofd.

Gisteren werd bekend dat Fontys auteur Anton Dautzenberg had ontslagen, die er scriptiebegeleiding gaf aan studenten. Dautzenberg, onder meer bekend van zijn solidariteitsacties voor pedofielen, zou te controversieel zijn voor het college van bestuur van de hogeschool.

Boek en theatervoorstelling

Stapel zou uit solidariteit met Dautzenberg, met wie hij een boek en een theatervoorstelling maakte,  ook ontslag hebben genomen, maar hem blijkt door Fontys eveneens de wacht te zijn aangezegd.

Stapel leefde in de veronderstelling een complete cursus aan Fontys te verzorgen, maar kreeg te horen dat het slechts om een paar gastcolleges ging.