28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Wetenschappelijke artikelen blijken totale nonsens

Twee uitgevers hebben meer dan 120 wetenschappelijke publicaties moeten terugtrekken. Ze bleken door computers te zijn geschreven.

De valse papers zijn ontdekt door computeranalist Cyril Labbé, meldt Nature. De papers komen voor in meer dan dertig zogeheten ‘conference proceedings’. Zestien ‘artikelen’ verschenen in uitgaven van het Duitse uitgeversbedrijf Springer, honderd werden gepubliceerd door het Amerikaanse Institute of Electrical and Electronic Engineers.

Willekeurige zinnen

De publicaties zijn ‘geschreven’ door het softwareprogramma SCIgen, dat willekeurige zinnen aan elkaar plakt die niets met elkaar te maken hebben. Het programma werd in 2005 ontwikkeld door onderzoekers van de Amerikaanse universiteit MIT. Ze wilden bewijzen hoe simpel het is om totale onzin in te sturen voor conferenties. Het programma is gratis te downloaden.

Uitgeverij Springer heeft aangegeven dat de artikelen peer review ondergaan, “making it more mystifying that the papers were accepted”, aldus Nature. De andere uitgever zou niet willen zeggen of de artikelen door vakgenoten zijn nagelezen. ‘Conference proceedings’ hebben over het algemeen minder gewicht dan tijdschriften.

Conferenties in China

De meeste papers die door computers aan elkaar zijn geplakt, werden verzonden naar conferenties in China. Het is nog niet duidelijk waarom de papers werden ingezonden en of de auteurs ervan wisten.

Aan de VU trapten wijsgeren anderhalf jaar geleden al eens in een dergelijke hoax. Toen slaagde filosoof Maarten Boudry erin een onzintekst gepubliceerd te krijgen in het programmaboekje van een VU-congres.