29 maart 2024

Wereldwijde steun voor van zelfplagiaat beschuldigde Peter Nijkamp

Meer dan tachtig wetenschappers van universiteiten over de hele wereld hebben in een brief aan Frank van der Duijn Schouten, rector magnificus van de VU, hun steun uitgesproken voor econoom Peter Nijkamp, die van plagiaat en zelfplagiaat wordt beschuldigd. Ook spreken ze hun ongerustheid uit over de manier waarop de zaak wordt afgehandeld.

Stuk voor stuk schuldig

‘We zouden stuk voor stuk schuldig zijn als dezelfde criteria, die sommigen op hem willen toepassen, op ons zouden worden toegepast’, staat er in de brief, die is opgesteld door hoogleraren ruimtelijke economie Hans Westlund (Zweden), Juan Carlos Martin (Spanje) en Roger R. Stough (VS) en ondertekend door 81 internationale wetenschappers.

Heldere regels

Volgens hen is het normaal dat bij onderzoek, dat altijd voortbouwt op eerder onderzoek, passages uit eerdere publicaties worden geparafraseerd en oude data worden hergebruikt.

Er moeten heldere regels komen ten aanzien van het hergebruik van publicaties, betogen de wetenschappers, maar die kunnen niet met terugwerkende kracht worden toegepast op publicaties die zijn geschreven toen de regels nog onduidelijk waren.

Goede naam

Universiteiten zouden nooit moeten reageren op anonieme klachten, menen de briefschrijvers. Ze prijzen Nijkamp als een gedegen en innovatieve wetenschapper en een wereldleider op het gebied van de ruimtelijke economie en sporen de VU aan om stelling te nemen en de goede naam te verdedigen van één van de ‘true scientific leaders in our field’.