‘Wees coulanter voor laatkomers bij tentamen’

Een paar minuten te laat voor je tentamen omdat de trein ernstige vertraging heeft. Kan gebeuren. Maar op 22 maart werd een groepje studenten bij de RAI niet meer naar binnen gelaten. De regel is tenslotte dat je er een half uur na aanvang niet meer in mag, ook al scheelt het maar twee minuten. En hoe laat begon het tentamen nu eigenlijk? Volgens het rooster om 8.45 uur, maar aan de studenten was gezegd negen uur. Masterstudent bioinformatics Tim Bezemer was een van de gedupeerden. Hij mag nu een extra herkansing doen.

Was je echt maar één minuut te laat voor het tentamen? “De treinen hadden die ochtend ernstige vertraging door wisselstoringen en een aanrijding met een persoon. Ik zou eigenlijk een half uur te vroeg aankomen voor mijn tentamen van 8:45. Dat half uur te vroeg werd helaas een half uur te laat. Ik kwam om zeventien over negen bij de RAI aan.”

Wat gebeurde er toen? “Er werd me verteld dat ik niet meer naar binnen mocht. Ik dacht dat we even moesten wachten omdat ze wilden voorkomen dat er voortdurend een stroom mensen de tentamenzaal zou binnenlopen. Een studiegenoot was vijf minuten eerder. Die mocht nog wel naar binnen.”

Je was niet de enige die niet meer naar binnen mocht? “Zeker niet! We waren met ongeveer tien studenten. Sommigen vertrokken, maar wij waren zo verbolgen dat we toch nog probeerden toegang tot ons tentamen te krijgen.  Ik hoorde later dat verschillende mensen, die bijna in Amsterdam aankwamen, hun reis hadden afgebroken toen ze merkten dat ze meer dan een half uur te laat zouden komen. Ik studeer dit jaar voor het eerst aan de VU en kende deze regel niet.”

Je hebt de rector een brief gestuurd. Heb je antwoord gekregen? “Dat klopt. Ik en een aantal andere studenten vonden om twee redenen dat er actie ondernomen moet worden. Ten eerste moet er een coulance/calamiteitenregeling zijn voor studenten die door overmacht te laat komen en alsnog het tentamen willen maken. Ten tweede moet er duidelijker en ondubbelzinnig gecommuniceerd worden over tentamentijden, zeker in de RAI. Inmiddels heb ik vernomen dat mijn brief is doorgestuurd naar Onderwijszaken, en dat ze de kwestie verder op zullen pakken.”

Wat moet er volgens jou veranderen? “Allereerst dat de universiteit de bewakers toestaat om soms coulant te zijn. Ik begrijp dat het lastig is te definiëren wanneer een situatie dergelijke maatregelen vereist, maar in dit geval was het duidelijk overmacht. Het tweede probleem is simpeler. De opleidingen bepalen wanneer het tentamen begint en afloopt, en dat moet aan de bewakers gecommuniceerd worden, zodat zij ook weten waar ze aan toe zijn. Als er 8:45 uur in het VU-rooster staat, maar ons is geschreven dat ‘het tentamen eigenlijk om negen uur begint’, creëert dat onnodige verwarring.”