20 april 2024

‘We hebben eindelijk de rest verslagen’

Het Amsterdamse universiteitsteam won afgelopen weekend de 45e editie van de Batavierenrace. Studenten van de VU, UvA en HvA renden hun grootste rivalen uit Nijmegen en Groningen eindelijk weer eens voorbij.

“We werden de afgelopen twee jaar tweede en Nijmegen eerste, en Groningen is ook altijd heel sterk”, zegt co-ploegleider en masterstudent bewegingswetenschappen Bart van Trigt. “Het was nu tot het einde heel spannend, maar we hebben eindelijk weer eens gewonnen.” Volgens Van Trigt won Amsterdam in 1993 voor het laatst, toen de universiteiten nog aparte teams hadden.

Nachtlopers

De studenten lopen ruim 175 kilometer van Nijmegen naar Enschede, in 25 etappes. De race gaat dwars door de nacht, en door Duitsland, en loopt uit in een groot feest op de Universiteit Twente. Er doen jaarlijks zo’n 8.500 studenten aan de Batavierenrace mee. De universiteitscompetitie tijdens het evenement is een officieel Nederlands Studenten Kampioenschap.

“Het was nog best lastig om hardlopers te vinden”, vertelt Van Trigt. “In Nijmegen en Groningen lopen ze allemaal bij de studentensportvereniging, maar wij moesten websites met uitslagen van hardlopenwedstrijden napluizen om studenten te vinden.” En dan zat hij ook nog in Shanghai tot vlak van tevoren.

Snelste etappes

De Amsterdamse studenten liepen de race uiteindelijk in 10 uur en 23 minuten, met een gemiddelde snelheid van ongeveer 17 kilometer per uur. Bijna alle lopers waren de snelste of de op een na snelste op hun etappe. De Nijmeegse studenten liepen in totaal nog geen drie minuten langzamer en de Groningers vijf.

Het universiteitsteam won een grote wisselbeker, met vermelding daarop, en kaartjes voor een festival bij Enschede. “En de eer dat we eindelijk de rest verslagen hebben.”