28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Vwo-scholieren over graphic novels en geluk

Petje af voor deze scholieren van vwo-4/5. Als bijna native speakers breken ze in het Engels een lans voor graphic novels. Tijdens de eindpresentaties van de masterclasses van het Pre-University College, waarin ze hebben kennisgemaakt met wetenschappelijk onderzoek, kunnen de scholieren aan hun ouders vertellen wat ze hier aan de VU geleerd hebben.

‘Treat them as real novels’

De groep ‘Literature and visualization’ heeft, net als de vijftien andere masterclassgroepen, drie bijeenkomsten van drie uur achter de rug. Scholier Roos in ’t Velt noemt haar presentatie: The way we view Graphic Novels. “Uit onderzoek blijkt dat je teksten met visuele elementen 323 procent beter onthoudt dan teksten zonder beeld. Infographics worden 30 keer meer gelezen dan soortgelijke info met alleen tekst. Ook onthoud je teksten met beeld beter. Na drie dagen weet je nog 10 procent van een tekst zonder beeld erbij, met visuele elementen erbij onthoud je 65 procent van de inhoud”, aldus Roos.

Zij vindt het een goed idee als graphic novels gewoon op de plank met tekstboeken zouden staan, en niet apart. “Treat them as real novels.” Zo was ze heel blij toen ze vorige week in een boekhandel het stripboek De Arabier van de toekomst van Riad Sattouf gewoon op de plank Literatuur zag staan.

Volg je voorkeuren

Een etage lager, op de dertiende verdieping van het hoofdgebouw, is de presentatie van de masterclass ‘Hoe word ik gelukkig?’ De drie groepjes voor de pauze kozen voor de voorkeurstheorie. Die houdt in dat je doelen moet nastreven. “Geluk is doen wat je wilt doen. Als het je lukt, maak je serotonine en dopamine aan. En daar word je gelukkig van”, zegt vwo-leerling Dave van der Molen. Dus: ontdek je voorkeuren, en volg die, concluderen de scholieren. “Doe wat jij zelf leuk vindt, zorg dat je met mensen bent bij wie je het fijn hebt en zorg dat je een plek hebt waar jij je goed voelt”, voegen ze toe.

Martin van Hees, hoogleraar filosofie die deze masterclass coördineert, waarschuwt ze dat ze er niet al te hard en bewust naar moeten streven: “Daar word je ongelukkig van. Pas na afloop weet je of je gelukkig was, niet tijdens de rit.”

Excellente scholieren

Het Pre-University College is een initiatief dat voortkomt uit het excellentiebeleid van de universiteit. “Het is nadrukkelijk niet bedoeld als werving, maar om leerlingen te laten kennismaken met interdisciplinair onderzoek”, zegt Lidewij van Gils, universitair docent Latijn en coördinator van Pre-University College in het alfadomein. Het is een aanvulling op de reeds bestaande masterclasses van de Bètapartners (de bètaopleidingen van UvA, HvA en VU) en richt zich ook op levenswetenschappen, alfa- en gammadomeinen. De masterclasses bestaan uit maximaal 25 leerlingen, die diverse middelbare scholen zelf selecteren. Dit voorjaar vinden aan de VU de eindpresentaties plaats.