Studentenleven
& Maatschappij

VVD wil politieke voorkeur wetenschappers registreren

De VVD vindt dat universiteiten te weinig politiek divers zijn en wil dat minister Bussemaker hier onderzoek naar gaat doen. Maar de minister vindt dit onzin: “We gaan van universiteiten en hogescholen geen politiek correcte organisaties maken.”

Tweede Kamerlid Pieter Duisenberg (VVD) zei gisteren tijdens een debat in de Tweede Kamer dat hem “verschillende berichten bereikten” dat er bij universiteiten te veel sprake is van één politieke kleur.

Glazen plafond

Volgens hem is dit zeer onwenselijk. Het zorgt ervoor dat de uitkomsten van onderzoek op elkaar lijken en bovendien worden bepaalde wetenschappers buitenspel gezet: sommigen van hen zeggen een ‘glazen plafond’ te ervaren.

Bij vrouwen is een dergelijk plafond een groot probleem, zei Duisenberg. En aangezien de minister groot voorstander is van diversiteit, gezien haar inspanningen om meer vrouwen aan te trekken in de wetenschap, moet ze hier dan ook niet wat aan doen?

Bussemaker reageerde fel. “Dit ga ik niet doen. We gaan niet van universiteiten en hogescholen politiek correcte organisaties maken.” Het gaat in de wetenschap om de inhoud, benadrukt ze, en “gaan inventariseren welke politieke voorkeuren er zijn, staat daar haaks op.”

Politieke diversiteit

Dankzij de verzuiling is er al veel diversiteit in de wetenschap, zei de minister. “De universiteit en de wetenschap kunnen ook niet zonder tegenspraak. Politieke diversiteit is van groot belang, zodat debatten, met behoud van onafhankelijkheid, breed gevoerd kunnen worden.”

Duisenberg nam er geen genoegen mee. Hij overweegt een motie in te dienen waarin hij alsnog om het onderzoek vraagt.