29 maart 2024

VUnet verslikt zich

Dat was wel even slikken voor de IT-medewerkers van de VU. Was het eindelijk een weekend met mooi weer, ging vrijdagavond VUnet plat. De afgelopen dagen konden de meeste onderdelen van het systeem niet gebruikt worden. En dat betekende overwerk.

Update

De grote storing werd veroorzaakt door een poging om een eerder probleem op te lossen. “Vanaf vorige week werden aanpassingen aan gebruikersprofielen niet meer geüpdatet”, vertelt Ingmar Hallie, teammanager softwareontwikkeling en integratie. “Als iemand bij een andere faculteit ging werken, werd die informatie niet meer automatisch aangepast.”

Onzichtbaar

De oplossing die bedacht werd, een handmatig geforceerde synchronisatie, zorgde ervoor dat alle profielinformatie niet meer op VUnet zichtbaar was. Inmiddels is ICT hard aan het werk om alle profielen handmatig weer beschikbaar te maken, zodat alle gebruikers weer bij hun informatie kunnen. Vanaf vanavond zouden alle functies weer via VUnet beschikbaar moeten zijn.

Verslikt

Daarnaast wordt er een onderzoek gedaan naar de oorzaak van het probleem. “Het lijkt erop dat ergens een vorm van data wordt ingevoerd waar het systeem zich in verslikt”, aldus Hallie. “We onderzoeken nog waar die fout zit.” Er is in elk geval geen sprake van een virus of een hackaanval.  “Dit soort problemen horen bij automatisering, al begrijpen we dat elke storing voor gebruikers vervelend is.”

Capaciteit

Er is ook geen sprake van een capaciteitsprobleem. “In januari hadden we ook een grote verstoring van VUnet. Daar hebben we van geleerd”, zegt Hallie. Door verschillende oorzaken waren toen veel gebruikers tegelijkertijd actief, waardoor er een storing ontstond. “Onze processen zijn nu beter en we hebben nu zelfs overcapaciteit. Dat is ook noodzakelijk, omdat straks steeds meer functionaliteit via VUnet beschikbaar wordt.”