26 maart 2024

VUmc: ‘Geen risicovolle derivaten’

Het VUmc ontkent ten stelligste de bewering in onder andere Het Parool van vandaag over rentederivaten, die zouden leiden tot een schuld van 18 miljoen euro. Het Parool berichtte vandaag dat er een financiële ramp dreigt voor een aantal ziekenhuizen, waaronder VUmc en Amc, doordat ze voor vele miljoenen leningen zouden hebben afgedekt met derivaten. Het Amsterdamse dagblad voert Nijenrode-docent Robin Litjens aan, die spreekt van een ’tijdbom’: “Zoals het er nu uitziet raken ziekenhuizen heel veel geld kwijt aan de financiering van deze contracten. Het voortbestaan van een ziekenhuis kan uiteindelijk zelfs afhangen van wat de rente gaat doen.”

Maar in een reactie verklaart VUmc: ‘Er is geen sprake van schuld, omdat VUmc geen storting van onderpand (een zogeheten margin call) verschuldigd is ingeval van een negatieve marktwaarde van een rentederivaat. VUmc wijst met nadruk elke suggestie van de hand risicovolle rentederivaten te bezitten en onverantwoorde renterisico’s te nemen. De vergelijking met Vestia is daarom onjuist. VUmc voert een streng renterisicobeleid.’

Het ziekenhuis verwijst voor meer informatie naar zijn jaardocument 2011 .

Later meer hierover.