26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU-studenten kunnen nu minor in China volgen

Voor VU-studenten van eender welke faculteit is er nu een Engelstalige China-minor, in haar geheel te volgen in Beijing, aan de prestigieuze Remin University, hofleverancier van Chinese regeringsleiders.

“Het is echt een hele nuttige minor, met vakken als China’s Foreign Economic Policy in the Reform Era, Chinese Foreign Policy en Chinese Society”, zegt Peter Peverelli, universitair docent aan de economische faculteit, medewerker van de International Office en bekend op de VU-campus als Mister China. De minor is er op inititiatief van hem gekomen.

Goedkope maaltijden

“China is één van de speerpuntlanden van de VU”, aldus Peverelli, “en er is veel vraag naar kennis over het land.” De minor is VU-breed goedgekeurd voor ieders profileringsruimte.

De flyer van de China-minor belooft een moderne campus die van alle gemakken is voorzien, zelfs een zwembad, meerdere restaurants en zeer goedkope maaltijden.

Goede investering

Gratis is het echter niet. Hoewel de VU de minor subsidieert, kost de volledige cursus (dertig studiepunten) de student vierhonderd euro, en dat is exclusief een kamer (zeshonderd euro) en de vliegticket (acht-, negenhonderd euro). “Maar het is een goede investering”, meent Peverelli.

Intussen wordt de VU ook steeds populairder bij Chinese promovendi. “Vroeger kwamen Chinezen bij ons vragen om een beurs, nu brengen ze een beurs mee van de Chinese overheid, om hier te kunnen promoveren”, vertelt Peverelli.

Chinees leren

Voor de minor is nu al belangstelling onder studenten van vooral Economie, Sociale Wetenschappen en Godgeleerdheid. “Maar iedereen met een meer dan gemiddelde interesse in China kan meedoen. Je kunt zelfs Chinees leren”, aldus Peverelli.

Peverelli, die vloeiend Chinees spreekt, heeft zelf een tijd in China gestudeerd. Over zijn laatste jaar als student in China, dat tevens het laatste jaar was van de Culturele Revolutie, heeft hij onlangs een boek gepubliceerd, One Turbulent Year.