28 maart 2024

VU-student kraakt UvA-gebouw

Wie zegt er dat VU-studenten allemaal brave donders zijn die meteen na hun colleges de trein naar Heerhugowaard induiken? Mag dat cliché nu eindelijk eens de versnipperaar in?  De afgelopen maanden waarde er een actiegeest door de VU waar die zogenaamde rebellen van de UvA nog een puntje aan kunnen zuigen: de acties bij de opening academisch jaar van vorige week en de bezetting van de kerkzaal van afgelopen voorjaar  zijn slechts een paar voorbeelden.

En nu is er een VU-student die zijn collega’s van de UvA te hulp komt bij het kraken van een UvA-gebouw dat sinds de zomer leegstaat, het Spinhuis. Zelf vindt Max, masterstudent aardwetenschappen, dat VU/UvA-gedoe trouwens helemaal niet interessant. “Die beelden ontstaan omdat studenten van beide universiteiten elkaar slecht kennen”, zegt hij.

Common Room

Max’ motivatie is het terugclaimen van de universiteit: die is niet van managers en beleidsmakers, maar van studenten en docenten en dat geldt op de VU net zo goed als op de UvA. Daarom was Max er afgelopen zondag bij toen een groep van ruim tien krakers een zaal van het Spinhuis kraakte. Max: “Deze zaal is heel lang in gebruik geweest als de Common Room, een ruimte waar studenten helemaal zelf beslisten wat ze er deden: soms waren er borrels, of werden er goedkope broodjes verkocht, soms waren er lezingen, of andere activiteiten.” Omdat het belangrijk is dat er zulke ruimtes blijven voor studenten, deed Max mee aan de kraak.

Weer geslapen in het pand

Hoewel de studenten de ruimte niet hebben gekraakt om er te gaan wonen, heeft Max vannacht wel in het pand geslapen. En dat gaat hij vannacht weer doen, met een groepje mensen. Want je weet maar nooit of er een ontruiming komt, of er ineens anti-krakers op de stoep staan. Het pand is een monument, wat in dit geval betekent dat de UvA het alleen mag verkopen aan (semi-) publieke instellingen.

De groep zoekt nog studenten die willen meedraaien in de nieuwe Common Room. Hun activiteiten zijn te volgen via facebook.