20 april 2024

VU-spaarster duikt op in de ontvangsthal

Ze heeft jarenlang tussen de brandnetels naast de hortus gestaan, tot groot ongenoegen van twee VU-medewerkers, die in 2005 in Advalvas klaagden dat ze ‘nauwelijks zichtbaar’ was, aan een zijpaadje waar dagelijks slechts enkele mensen langs lopen.

In 2012 zag niemand haar meer, toen werd ze ergens in een depot gezet, en nu is ze het middelpunt van de VU-campus, in de ontvangsthal van het VU-hoofdgebouw: de VU-Spaarster van beeldhouwer Pieter de Monchy (1916-2011).

Vrouwen VU-hulp

De VU-spaarster is symbool voor de gereformeerde huisvrouwen van de Vrouwen VU-hulp, die vanaf 1932 met busjes langs de huizen gingen en in de loop der jaren met centen, stuivers, dubbeltjes en kwartjes acht miljoen gulden bij elkaar haalden om de VU mee te bekostigen.

Ja, zo ging dat in die tijd met een bijzondere universiteit.

Gastenverblijf VUmc

Het beeld is een geschenk van de Rabobank aan de VU ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de universiteit in 1980. Het blijft niet in de ontvangsthal staan, maar zal verhuizen naar het nieuwe Gastenverblijf naast het VUmc, eveneens gerealiseerd met steun van diezelfde Vrouwen VU-hulp.