VU profiteert van Europa

Josja van der Veer, directeur van de Facilitaire Campus Organisatie, staat hierboven op de foto twee journalisten van de Amsterdamse televisiezender AT5 te woord. Op de achtergrond, naast het gebouw van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam, wordt hard gewerkt aan het nieuwe O2-gebouw, met hypermoderne, duurzame laboratoria voor het wetenschapsdomein human health en life sciences.

Opdracht tot investeren

De VU kan het O2, het geplande NU.VU-gebouw en allerlei andere nieuwbouw op de campus bekostigen dankzij een lening van 230 miljoen euro van de Europese Investeringsbank (EIB). Het is de eerste lening van een dergelijke omvang die het EIB aan een universiteit geeft. “We hebben van onze aandeelhouders de opdracht gekregen om meer te investeren, aangezien de commerciële banken het vanwege de crisis laten afweten”, zei Pim van Ballekom, directeur van de EIB.

Het EIB heeft er alle vertrouwen in dat de investering zich terugbetaalt. Het aantal studenten aan de VU stijgt nog altijd, zij het minder dan vorige jaren. “Maar wij zijn juist wel blij met een gedempte groei”, aldus Van der Veer. Het geeft de VU de kans om haar faciliteiten aan de grote studentenaantallen aan te passen.

Alternatief aanwendbaar

In het geval dat de studentenaantallen – maar daar rekent niemand op – onverhoopt zouden teruglopen, kan de VU haar nieuwe gebouwen verhuren aan andere partijen. De nieuwe ruimtes zijn namelijk, in de woorden van Van der Veer, “alternatief aanwendbaar”. Dat is één van de voordelen van de Zuidas, waar de behoefte aan kantoorruimte nog altijd groot is.

De investering van de EIB bedraagt vijftig procent van het bedrag dat in totaal nodig is voor de renovatie van de VU-campus. Het contract voor de lening is zojuist door collegevoorzitter René Smit en EIB-directeur Van Ballekom in het OZB-gebouw ondertekend.