26 maart 2024

VU Pride: de comeback van De Roze Kip

Twee jaar na het verdwijnen van VU-gaynetwerk Gryphus (bijnaam: de roze kip) komt er een doorstart onder de naam VU Pride. Eerste actie: het uitdelen van stickers tijdens Gay Pride Amsterdam. “Een no-budget guerrilla-actie.”

Communicatiemedewerker Karin West – “diversiteit is super” – zit achter de wederopstanding van het netwerk. “We willen graag de zichtbaarheid van lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgenders en interseksen (LHBTI) op de campus vergroten. Tot nu toe brengt de VU geen duidelijke boodschap naar buiten dat het oké is om jezelf te zijn.”

Uit de kast

Zo is er wel een meldpunt voor studenten die last hebben van intimidatie, maar is er géén eerste aanspreekpunt voor studenten die met hun identiteit worstelen. “De studententijd, en ook vaak daarna, is de periode waarin mensen uit de kast komen. Het zou fijn zijn als er mensen zijn die hen daarmee kunnen helpen.” Het bezoeken van de studentenpsycholoog blijkt voor veel studenten een te grote stap te zijn.

Stickers

West kwam op het idee toen ze hoorde dat de studentenraad het college om financiële ondersteuning had gevraagd voor een boot op Pride Amsterdam. “Dat plan gaat niet door. Het cvb vond het een goed idee, maar zo’n boot huren kost 18000 euro. Dat daar geen budget voor is, snappen we.” Wel delen leden van het netwerk tijdens de Canal Parade stickers van VU Pride uit.

Gryphus

In 2015 stopten de activiteiten van Gryphus. Oprichters Mark Bokhorst en Evy Kalker organiseerden maandelijks een culturele bijeenkomst op de campus. Na drie jaar trokken de bijeenkomsten geen bezoekers meer. Hoewel de oprichters de intentie hadden om ook de stichting op te heffen, is dat er nooit van gekomen. West: “Vandaar dat Gryphus als VU Pride een doorstart kan maken.”

Alleen zal VU Pride waarschijnlijk niet veel culturele activiteiten organiseren. Ook omdat West niet met studentenvereniging ASV Gay wil concurreren. “We willen een aanvulling zijn.” Het netwerk heeft inmiddels zo’n veertig deelnemers.

Diversere diversiteit

Bokhorst zei indertijd al in Advalvas dat de VU diverser moest worden. ‘De VU straalt het beeld uit van de multiculti-universiteit, maar dat moet breder worden getrokken naar een diversiteitsuniversiteit. Zodat je in folders op de achtergrond ook een homostelletje ziet, of iemand die iets flamboyanter is, of een transseksueel.’

De eerste stap is al gezet. Er zijn speciale regenboogvlaggen besteld die tijdens de Gay Pride voor het hoofdgebouw wapperen. West: “Heel leuk, de vlag is in de huisstijlkleuren van de verschillende faculteiten.”

VU Pride zoekt meedenkers, meedoeners en meelopers. Meer informatie via de mail.