29 maart 2024

VU-orkest speelt War Requiem met 300 man

Het is deze week zeventig jaar geleden dat de geallieerden Nederland bevrijdden. Dit weekend verschijnt er een nieuw leger, een leger van driehonderd muzikanten. Zij gaan zich wagen aan het grootse War Requiem van Benjamin Britten.

Repeteren

Het is een samenwerking tussen het VU-orkest, het Haags Toonkunstkoor, het Residentie Bachkoor, kinderkoor Musicanti en het Britten Kamerorkest. Alleen organisatorisch is het al een hele klus. “We werken met een heel strakke planning”, zegt pr-chef Lianne Goris, die zelf ook nog dwarsfluit speelt. “We repeteren veel in kleinere groepen. Pas de zondag van tevoren repeteren we voor het eerst met zijn allen. Woensdag is er nog een generale en dan moet het vrijdag gebeuren.”

Uitverkopen

Wat Goris betreft is het optreden van vrijdag (1 mei in Amsterdam) een stuk belangrijker dan dat van zondag (3 mei in Den Haag). “Voor de organisatie van het concert in Amsterdam dragen wij de verantwoordelijkheid. Een paar maanden geleden hadden we ook al een concert in het Concertgebouw, dus het is best een uitdaging om het nu weer uit te verkopen. Het is sowieso voor het eerst dat we in één jaar twee keer in het Concertgebouw spelen.”

War Requiem

Britten vormde de War Requiem door bijna de complete Latijnse dodenmis op muziek te zetten en voegde daaraan Engelse oorlogsgedichten uit de eerste wereldoorlog van Wilfred Owen toe. De gedichten van Owen beschrijven de waanzin van de oorlog, waarin iedere soldaat slachtoffer is. Een opvatting die goed aansluit bij de visie van Britten, die overtuigd pacifist was.

Bijwonen

Wil je het War Requiem bijwonen? Er zijn nog kaarten beschikbaar. Voor studenten zijn de kaarten €17,50 per stuk.