28 maart 2024

VU-orkest speelt Mahler

Het VU-orkest speelt de zesde symfonie van Mahler. Aanstaande zondag in Haarlem en maandag in het Concertgebouw in Amsterdam.

Het januariconcert is al een jarenlange traditie van het VU orkest. Vaak speelt het orkest onder leiding van Daan Admiraal en grotendeels bestaande uit studenten, een bekend muziekstuk.

Sensationele symfonie

Dit jaar dus de zesde symfonie van Mahler. Die symfonie staat bekend onder de naam De Tragische. De eerste uitvoering vond plaats in 1906 onder leiding van Mahler zelf. Volgens de componist brengt het muziekstuk “enige mysteries met zich mee”. Volgens kenners is het een onheilspellend werk. Maar ook een overweldigende en sensationele symfonie.

Er zijn nog kaarten verkrijgbaar.