VU Newsroom onderzoekt de liquidaties

Wat eerst nog een drugsruzie was in de haven van Antwerpen,  groeide uit tot een liquidatiegolf in Amsterdam. Sinds begin 2014 hebben er al twintig criminele liquidaties plaatsgevonden in de hoofdstad. De VU Newsroom van 13 mei (om 12:45) staat in het teken van deze golf.

Aan de tafels naast de hoofdingang van de VU zitten woensdag de journalisten Marijn Schrijver en Wouter Laumans, die samen het boek Mocro Maffia schreven. Zij krijgen gezelschap van Jeroen Poelert, bureauchef Zware Criminaliteit bij de politie Amsterdam.

Leerproces

Gezien de vele moorden in het criminele circuit lijkt het dat de politie enigszins de controle aan het verliezen is. Toch is Schrijver van mening dat ze juist progressie boeken. “Er is veel veranderd sinds het begin van de moorden. De politie had moeite met de nieuwe generatie en hun andere aanpak. Het was een leerproces.”

Auvtoverhuurders

Inmiddels begint de politie resultaten te boeken. Zo zijn er recent vermoedelijk twee liquidaties voorkomen. “Wat de politie nu doet is de criminelen irriteren door continu het proces te verstoren. Dit doen ze bijvoorbeeld met invallen bij autoverhuurders en restaurants waar veel criminelen zich ophouden.”

Kleine Jongen

Tijdens de Newsroom hopen de drie sprekers, mogelijk nog aangevuld met Saïd Bensellam (jeugdwerker en schrijver van het autobiografische boek Kleine Jongen), inzicht te geven in de stand van zaken rondom de liquidaties. Begin dit jaar bracht universitair docent criminologie Frank van Gemert een biografie over hem uit: Straatkrediet.

Kwesties

De belangrijkste vragen die woensdag behandeld worden, zijn: wat is de precieze oorzaak van deze professionele liquidaties, en vooral: van het openbaar plegen van deze liquidaties? Welke partijen staan er tegenover elkaar? In hoeverre loopt de ‘gewone burger’ gevaar? En als we hier te maken hebben met vergeldingsacties: is er een einde in zicht?