27 maart 2024

VU minst duurzaam? No way!

Dat de VU de minst duurzame universiteit van Nederland zou zijn, zat ons helemaal niet lekker. Het kán namelijk niet. Check de VU-website, de duurzame projecten vliegen je om de oren. We zien zelfs duurzame wiskunde staan. Duurzame gebouwen, duurzame energie. Onlangs is er zelfs een duurzame daktuin geopend op het VU-hoofdgebouw.

“Zelfs onze Europese aanbesteding op het gebied van schoonmaakbedrijven is duurzaam”, aldus Cock van der Linden van de dienst Arbo & Milieu. “Het probleem is dat de enquête van het studentennetwerk Morgen, dat die lijst heeft opgesteld, ging over hoe we onze duurzaamheidsprojecten naar de studenten communiceren. Een vraag was bijvoorbeeld of we ons energieverbruik openbaar maken, en de maatregelen die we nemen om energie te besparen.”

Tijd en moeite

Die maatregelen neemt de VU inderdaad, maar daar worden de studenten niet speciaal in gekend. “Wellicht eindigt de VU volgend jaar hoger op de lijst, als ze haar duurzaamheidsprojecten beter communiceert”, zegt een vriendelijke vertegenwoordiger van Morgen aan de telefoon.

Morgen heeft de universiteiten en hogescholen eerder beoordeeld op duurzaamheid, maar dat was door op de websites van die instellingen te zoeken naar duurzaamheid in het onderwijs en de bedrijfsvoering. “Het is ook een kwestie van tijd en moeite willen nemen om onze enquête in te vullen.”

Mooi inzichtelijk

“Als je eens langskomt, kan ik samen met Johan Sturm van Facilitaire Campus Organisatie, met wie ik samen de duurzaamheid heb gecoördineerd, uitgebreid vertellen over wat er allemaal aan de VU wordt gedaan”, zegt Van der Linden.

Nee, hij heeft geen mooi overzicht op een Excel-sheet. Er is wel gesproken over een website waarop alle duurzaamheidsprojecten mooi inzichtelijk worden gemaakt. “Maar daar is het tot nu toe niet van gekomen.”

Lede ogen

Daar moet dan toch eens werk van worden gemaakt. De VU aan de schandpaal laten nagelen als minst duurzame universiteit, dat kunnen we niet met lede ogen toezien.

Volgende week gaan we bij meneer Van der Linden langs, en berichten we hoe duurzaam de VU is. Wordt vervolgd.