29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU maakt spel om zoveel mogelijk studenten te laten afstuderen

Het team van VU Analytics maakte een bordspel om onderwijsmensen op de VU te laten discussiëren over maatregelen die studenten hun studie door helpen. Bij de presentatie komt het spel ook op tafel.

“Elise gaat het niet halen”, zegt een van de spelers nog voordat we het spel De Beste Bachelor beginnen te spelen. Iedereen checkt z’n kaartjes en de studiesuccestabellen. Van de studenten van ons groepje heeft Fleur een lage kans om de opleiding Gezondheid en Leven af te maken. Gaat ze het redden?

Het team van VU Analytics van de dienst Student- & Onderwijszaken lanceerde gisteren De Beste Bachelor, met taart en een oefenrondje, voor een publiek van studieadviseurs, onderwijsdirecteuren en -coördinatoren en ook studentenraadsleden. Het is een heus bordspel, met gekleurde pionnen, speelkaarten, fiches, kanskaarten, dobbelstenen en zelfs een bank. Een soort mix van ganzenbord en Monopoly, aan te passen aan elke VU-bachelor. Het is gemaakt door de man van teamleider Theo Bakker, George Wurpel, die al vaker spellen maakte voor organisaties. “Het was nog even de vraag of dat wel kon”, lacht Bakker, “maar het spel is er.”

Data induiken

Moet de opleiding Yasmina meer bieden, bijvoorbeeld een meerjarig tutoraat?

De meeste aanwezigen werken al met de zogenaamde dashboards van VU Analytics met visualisaties over studiesucces. Maar met dit spel moeten ze nog meer de data induiken en kunnen ze nagaan of bepaalde onderwijsmaatregelen het gewenste effect hebben en zoveel mogelijk studenten naar hun diploma helpen.

Neem Yasmina, een buitenlandse student van een ander groepje. Zij raakt al in haar eerste jaar zwanger en krijgt daarom een vertragingspunt. Iemand oppert dat ze dan toch ook een welzijnspunt moet krijgen, maar Bakker zegt dat daar uiteindelijk niet voor is gekozen, omdat men daar in de testrondes niet over eens werd. Moet de opleiding Yasmina meer bieden, bijvoorbeeld een meerjarig tutoraat?

VU Analytics
VU Analytics begon in 2016 als Student Analytics. Het team levert allerlei statistische gegevens over studenten en studiesucces. Ze ontdekten dat studenten die meedoen aan introductiedagen een hogere kans van slagen hebben op de universiteit. En studenten die via een hbo-premaster instromen in een master blijken het beter te doen dan reguliere masterstudenten.

Geswitcht van studie

Die maatregel zou Ahmed van ons groepje misschien ook kunnen helpen. Hij is een van de weinige mannen in de bachelor Gezondheid en Leven en is geswitcht van een andere studie naar deze. Dat maakt zijn kans om te slagen lager en een begeleiding over meerdere jaren kan dat opvangen. Maar we kunnen er ook voor kiezen om geld uit te geven aan de duurdere interventie ‘intensieve onderwijsvormen’. Dat zou volgens de regels van het spel iedereen helpen, al merkt iemand op dat activerend onderwijs in de praktijk moeilijk is met grote groepen.

Uiteindelijk haalt Ahmed als eerste zijn diploma, Yasmina is nog in de race als de tijd om is en vier van de tien studenten die wel begonnen aan de opleiding zijn verplaatst naar de tramhalte: uitgevallen. Onze Fleur heeft het eerste jaar niet gehaald en, zoals verwacht, Elise ook niet. Zij wilde eigenlijk geneeskunde studeren en werd alsnog ingeloot.

Twee keer spelen

Eigenlijk moet je het spel wel twee keer of vaker spelen om het echt in de vingers te krijgen

De acht deelnemers aan het spel voor Gezondheid en Leven, waaronder twee die ook echt bij die opleiding werken, doen actief mee. Ze bestuderen de bijgeleverde tabellen en discussiëren over in te zetten interventies. Maar het kost wel wat tijd om het spel te leren kennen, om te weten waar je op moet letten, hoe je de analytics moet lezen en welke gevolgen bepaalde interventies hebben op het studiesucces van de studenten.

Eigenlijk moet je het spel dus wel twee keer of vaker spelen om het echt in de vingers te krijgen. Dat doet de vraag rijzen of opleidingen het daadwerkelijk zullen gaan gebruiken, gezien de hoge werkdruk en het tijdgebrek dat iedereen al heeft. Bakker gaat de komende tijd de faculteiten en afdelingen langs om mensen binnen de VU warm te maken voor het spel. En wellicht is het te verkopen aan andere universiteiten, oppert iemand bij de presentatie.

Competitiesfeer

Het uiteindelijke doel van het spel is om zoveel mogelijk studenten over de eindstreep te krijgen. Je speelt als groepjes dus niet tegen maar met elkaar, en discussieert samen over waar je het beschikbare geld aan uitgeeft. Dat is een goede afspiegeling van de werkelijkheid, maar ook wel een beetje jammer. Er gebeurt nu niks met de vriendschappelijke competitiesfeer die al bij de start tussen de vier groepjes hangt: wij gaan de meeste van onze studenten aan een diploma helpen!

Het is ook de vraag of spelers niet zoveel opgaan in het spel dat ze de dagelijkse realiteit op de VU vergeten. Een interventie die in het spel een bepaald effect heeft, werkt die in de praktijk wel echt zo? En laat je de kans dat iemand slaagt niet te veel afhangen van statistische data, ook al bepaalt de dobbelsteen het ook deels? “Data zijn niet neutraal”, merkt iemand al op bij de presentatie. “Misschien moet er een tekstje bij waar dat duidelijk in staat?”

Jongensdroom

Twee studenten van de facultaire studentenraad van Gedrags- en Bewegingswetenschappen zijn in ieder geval enthousiast en willen het spel nog wel eens spelen voor de opleidingen van hun faculteit. Bewonderend zegt een van hen: “Het is toch een jongensdroom om je eigen spel te maken.” Een spel spelen komt daar dan nog het dichtst bij in de buurt.