26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU krijgt bronzen medaille van buitenlandse studenten

Internationale studenten zijn hartstikke tevreden over de VU. Daarom heeft deze fijne universiteit een bronzen medaille gekregen van StudyPortals, die de International Student Satisfaction Awards uitreikt.

Dat betekent dat ze van alle Nederlandse universiteiten de op twee na bevredigendste universiteit is voor internationale studenten.

Soort Tripadvisor

StudyPortals kijkt daarvoor naar STeXX, een soort Tripadvisor maar dan voor studenten die in het buitenland willen studeren.  De VU krijgt daarop van de buitenlanders die hier hebben gestudeerd een 9,4 (maximaal cijfer een tien).

De Universiteit van Groningen krijgt goud en Tilburg krijgt zilver van StudyPortals.

In totaal hebben 14 Nederlandse universiteiten en hogescholen een Certificaat voor Internationale Studenttevredenheid van StudyPortals ontvangen. Dit certificaat wordt alleen uitgereikt als een instelling gemiddeld een 8 of hoger weet te scoren.

Hoge levenskosten

Toch weten Nederlandse universiteiten niet door te dringen tot de top 20 populairste (best beoordeelde) universiteiten van Europa. Studenten zijn met name negatief over de hoge levenskosten en het gebrek aan goede studentenhuisvesting in Nederland.