27 maart 2024

VU in het rood door reorganisaties

De VU lijdt over 2014 een verlies van 18,8 miljoen euro door de kosten van de reorganisaties bij de bedrijfsvoering en de faculteit Aard- en Levenswetenschappen. Het tekort is twee keer zo groot als het jaar daarvoor.

Volgens het jaarverslag 2014 kostte de omvorming van de diensten dat jaar 8,6 miljoen euro. Ook is nog eens 8,2 miljoen euro in het fonds gestopt om de kosten van het sociaal plan bij de reorganisaties te betalen. Voor de reorganisatie van de faculteit Aard- en Levenswetenschappen is 5,8 miljoen uitgegeven. Samen is dat 22,6 miljoen euro, op een totaalinkomen van 483 miljoen euro.

Zonder deze reorganisatielasten zou de VU een batig saldo van 3,7 miljoen hebben gehad.

Resultaten 2014

Toch spraken de ondernemings- en studentenraad lovende woorden over het financiële beleid. “Er is een goede prestatie geleverd”, aldus or-lid Lambert Truijens.  In de begroting was namelijk een groter verlies voorzien. Hij noemde het vooral positief dat bijna alle faculteiten een positief resultaat hebben gehaald over 2014.

De medezeggenschap vindt wel dat er nog steeds te veel geld wordt uitgegeven aan externe inhuur van personeel, namelijk 26 miljoen euro. Het aantal werknemers bij de VU nam in 2014 af. Bij het wetenschappelijk personeel met 36 fte en bij het obp met 57 fte. Nu bedraagt het totaal aantal werknemers 4.638. De verhouding wp/obp is 1,6 op 1.

‘Flinke financiële uitdaging’

De voorzitter van het college van bestuur Jaap Winter zei dat de universiteit de komende jaren voor een flinke financiële uitdaging staat. Zo verwacht hij minder inkomsten van het Rijk. In 2014 was dat bijna 292 miljoen euro.

Campusvernieuwing

Ook geeft de VU veel geld uit aan vernieuwing van de campus. In 2014 was dat ruim 100 miljoen euro. Door de tekorten en de investeringen nam het eigen financiële vermogen af tot 238 miljoen. Omdat ook de komende jaren nog flink wordt geïnvesteerd in vernieuwing van de campus, moet de VU de komende jaren een positieve exploitatie hebben om de eigen reserves op peil te houden. Dus mogen faculteiten en diensten niet in de rode cijfers komen.

Naar verwachting zal na de zomer de begroting voor 2016 in hoofdlijnen bekend zijn.