VU heeft nieuwe rector

Frank van der Duyn Schouten (1949) wordt per 1 mei interim-rector van de Vrije Universiteit. Hij volgt Lex Bouter op die vorige week aftrad. De bedoeling is dat hij tot aan zijn pensioen in najaar 2014 rector blijft. Van der Duyn Schouten studeerde Wiskunde, Natuurkunde en Sterrenkunde aan de VU en werd, nadat hij een aantal jaren bij de VU werkte als docent, hoogleraar Operations Research aan Tilburg University. Daar deed hij ervaring op als onder andere decaan van de Faculteit der Economische Wetenschappen en Rector Magnificus van Tilburg University.

Cees Veerman, voorzitter van de raad van toezicht: “De ervaring die Frank van der Duyn Schouten heeft in onderwijs, wetenschap en bestuur en de manier waarop hij zijn taken hierin heeft vervuld, geven de Raad van Toezicht de overtuiging dat hij zijn taken op korte termijn met volle inzet ter hand kan nemen. Zijn open wijze van communiceren spreekt ons bijzonder aan.” Veerman is ervan overtuigd dat Van der Duyn Schouten de beste kandidaat is: “Hij is een ervaren onderwijsvernieuwer en zat onder andere in de instellingsaudit-commissie van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit van Amsterdam.”

Later vandaag meer over de nieuwe rector.