27 maart 2024

VU gaat imams onderwijzen

De VU wil het weer proberen met onderwijs voor imams, samen met het Contactorgaan Moslims en Overheid. In eerste instantie gaat het om bijscholing van mensen die al imam zijn. Op den duur hopen beide partijen dat er een echte imamopleiding in zit.

Hoe het onderwijs er precies gaat uitzien is nog onbekend. “Het gaat erom dat imams en moskeebestuurders eergisteren hun vertrouwen in samenwerking met de VU hebben uitgesproken”, zegt Wim Janse, decaan van de faculteit Godgeleerdheid. “De volgende stap is peilen en preciseren welke behoefte er is.”

Eerst Nederlands

Academisch geschoolde imams zijn volgens Janse op dit moment niet de meest urgente behoefte. Dat is allereerst onderwijs in de Nederlandse taal. Daar vroegen de imams en moskeebestuurders, met wie de VU-godgeleerden en het CMO inmiddels drie keer om de tafel zaten, al in februari om. “Wat ons betreft groeit dat uit tot een breed aanbod van onderwijs voor imams, in aansluiting op bestaand islamitisch onderwijs en in samenwerking met andere instellingen.”

Het grote verschil met de eerdere opleiding voor Nederlandse imams aan de Hogeschool Inholland en de Universiteit Leiden, die tien jaar geleden werd opgezet en te weinig aanmeldingen kreeg, is de aanleiding. Nu vragen moskeebestuurders zelf om Nederlands onderwijs voor imams, toen kwam het idee van politici, die radicalisering wilden tegengaan.